5.7 Akut behandling i praksis/lægevagt
Når borgernes egen praktiserende læge har lukket, kan lægevagten kontaktes. Lægevagten kan kontaktes, når undersøgelse eller behandling ikke kan vente til egen læge har åbent igen.
Hvad kan lægevagten hjælpe med?
Lægevagten er tilrettelagt som en telefonvisitationsordning, og kan kontaktes i tilfælde af:
- Akut opstået sygdom
- Akut forværring af eksisterende sygdom
Hvem tager telefonen?
Når borgerne ringer 1818 til lægevagten, taler de enten med en læge eller sygeplejerske.
Det sundhedsfaglige personale vurderer om borgeren skal undersøges af lægevagten, vente til din egen læge åbner igen, eller om en telefonkonsultation er nok til at vurdere borgerens tilstand.
I helt særlige tilfælde kan personalet vurdere, at borgeren skal have et besøg hjemme hos sig selv.
Hvis det sundhedsfaglige personale vurderer, at der er tale om mere hastende tilfælde, tilkaldes en ambulance eller akut-bil og borgeren henvises til en akutafdeling.
Ansvar for lægevagten
Lægevagten i Region Sjælland drives af virksomhedsområdet Det Nære Sundhedsvæsen, der har ansvaret for rammerne omkring lægevagten og bemandingen af lægevagten.
Lægevagten administreres af en lægefaglig chef og en funktionschef for sygeplejerskerne i lægevagten. De har ansvaret for vagtplanlægning og den daglige drift af lægevagten.
Opdateret mandag den 16. dec. 2024