Apparatur
Diabetes
Diæetkost, juice, druesukker mm til diabetikere
Det er muligt at få tilskud til merudgifter i forbindelse med daglig livsførelse for borgere med insulinkrævende diabetes ifølge Serviceloven § 41 og § 100 samt Vejledning om nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse.
Se også Ankestyrelsens afgørelser om merudgifter til voksne med diabetes og Ankestyrelsens afgørelser om merudgifter til børn med diabetes.
Insulinpumper
Sprøjter, kanyler, testtrimler, blodsukkerapparatir mm
Stk. 2. Hjælpen til blodsukkermåleapparatur ydes med halvdelen af den samlede udgift.
Stk. 3. Til tabletbehandlede diabetikere, hvor lægen anser jævnlig blodsukkermåling for påkrævet, gives op til 150 stk. teststrimler og fingerprikker (lancetter) årligt.”
Vurderer kommunen, at glukosemålingssystemet er et hjælpemiddel for borger, vil det bero på en konkret og individuel vurdering, om produktet i væsentlig grad yderligere end det allerede bevilgede injektions- og testmateriale kan afhjælpe borgerens varige følger af den nedsatte funktionsevne. Kommunen kan inddrage lægelige oplysninger om eventuelle bivirkninger af det allerede bevilgede injektions- og testmateriale. Dette kan fx være særlige fysiske gener, herunder nedsat følelse i fingerspidserne eller et særligt behov for mange daglige blodsukkermålinger, enten på grund af meget svingende blodsukker, eller hvis borgers erhverv kræver dette.
En kemopumpe kan dosere præcise doser kemo. Kemopumpen ordineres af læge som led i behandling af kræft.
Det er den behandlingsansvarlige organisation, som betaler for apparatet inklusive slanger, batterier og vedligeholdelse, samt for levering af diverse tilbehør i tilfælde af, at pumpen er ude af drift eller tilbehør er defekt. Kemopumpe er omfattet af ”Samarbejde om hjælpemidler og behandlingsredskaber
Punkt 1.
”Det indgår i sygehusbehandling at forsyne patienter med de redskaber m.v., som er en naturlig og nærliggende del af behandlingsindsatsen i de tilfælde, hvor der er behov for det. Disse redskaber m.v. kategoriseres som behandlingsredskaber, og udgiften hertil afholdes af regionerne”.
Punkt 1.2.
”Hjælpemidler og apparatur, som ordineres som led i behandling på sygehus/speciallægepraksis eller som en fortsættelse af den iværksatte behandling, og hvor patientens anvendelse af hjælpemidlet/apparaturet typisk er under kontrol af sygehuset eller speciallægepraksis indtil tilstanden er stationær”.
Det er regionens ansvar at forsyne patienten med det nødvendige udstyr/medicin og sørge for, at det er tilgængeligt for patienten (eller dennes hjælp).
Hvis pumpen eller udstyr i forbindelse med pumpen går i stykker er ansvaret regionens, ligesom regionen er ansvarlig for at levere nyt udstyr til erstatning for det defekte.
Om der er tale om defekt udstyr eller uheld i forbindelse med håndteringen af udstyr har ingen betydning.
Deep oscillation apparat anvendes til blødgøring af arvæv. Det kan både være et behandlingsredskab og et hjælpemiddel. Det er regionens ansvar at afprøve apparatet som behandlingsredskab og vurdere effekten. Hvis afprøvningen af apparatet viser positiv effekt, og regionen vurderer tilstanden som stationær, så er apparatet at betragte som et hjælpemiddel, og dermed overgår vurdering om bevilling til kommunen jf. Lov om social service §112
Afklaringsudvalgets afgørelse er baseret på Cirkulære om afgrænsning af behandlingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet
Behandlingsredskaber som regional udgift beskrives i ovenstående
cirkulære punkt 2.1.2 som ”hjælpemidler og apparatur, som ordineres som led i behandling på sygehus/speciallægepraksis eller som en fortsættelse af den iværksatte behandling, og hvor patientens anvendelse af hjælpemidlet/apparaturet typisk er under kontrol af sygehuset eller speciallægepraksis indtil tilstanden er stationær” (udvalgets fremhævning).
Er tilstanden stationær, overgår apparatet til at være et hjælpemiddel, efter kriterierne i samme cirkulære punkt 2.2, når det opfylder følgende: ”1. i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne, 2. i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller 3. er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv.”
Dialysevægt er en uundværlig del af dialysebehandlingen. Den er dermed et behandlingsredskab og sygehusets ansvar at tilvejebringe ifølge Cirkulære om afgrænsning af behandlingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet
For patienter, der er i dialysebehandling i eget hjem. Det er en regional opgave at betale for udstyr og personale samt merudgifter til vand, el og renovation i relation til hjemmehæmodialyse.
Til brug for refusion af merudgifter skal der udfyldes særlige blanketter. Blanketterne får man udleveret og godkendt i den afdeling, hvor man går til kontrol.
Se også Cirkulære om afgrænsning af behandlingsredskaber hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet
Refusion af el-udgift: Medical Danmark leverer iltkoncentratorer på bestilling fra sygehuset.
Ilt-koncentratorer bruger elektricitet. Udgiften hertil refunderes automatisk kvartalsvis af sygehuset, efter aflæsning af Medical Danmark, der sender aflæsning til Regnskabsafdelingen i Region Sjælland
En epilepsialarm kan være både hjælpemiddel og behandlingsredskab. Det er beskrevet i Ankestyrelsens principafgørelse 77-15 Hjælpemiddel: Hvis formålet med epilepsialarmen er at alarmere om et epileptisk anfald, når epileptikeren ikke selv er i stand til at tilkalde hjælp, skal epilepsialarmen betragtes som et hjælpemiddel efter Serviceloven §112
Behandlingsredskab: Hvis en epilepsialarm alene skal bruges til at registrere epileptiske anfald til brug for regulering af medicin, skal den ikke betragtes som et hjælpemiddel, idet den så er et led i epileptikerens behandling.
Et kompressionsærme kan afhjælpe gener fra ødem på arme. Det kan både være et behandlingsredskab og et hjælpemiddel.
Ansvar efter samme princip som lymfeprespumpe:
Denne type hjælpemidler er omfattet af Afgrænsningscirkulæret
1) Patienten bliver kontrolleret på sygehuset eller i speciallægepraksis for den specifikke tilstand som hjælpemidlet/apparaturet er rettet imod.
2) Det er den tilstand, som hjælpemidlet/apparaturet er rettet imod, der skal kunne betegnes som stationær. Om tilstanden kan betegnes som stationær, afgøres ved en lægefaglig vurdering foretaget på sygehuset/i speciallægepraksis.
Når tilstanden er stationær, er det en kommunal opgave at yde støtte til hjælpemidler til borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne efter serviceloven, når hjælpemidlet
1) i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne,
2) i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet, eller
3) er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv.
TENS (Transcutan elektrisk nervestimulation) kan have god effekt ved mange neurogene og myogene smertetilstande. Der anvendes en svag strøm til elektrisk stimulation af nerver ved brug af elektroder placeret på huden.
Vacuumbehandling af sår anvendes fx ved diabetiske fodsår og ordineres af læge. Apparat og tilbehør er behandlingsredskaber.
Kontakt
Adresse
Sundhedsaftalen
Det Nære Sundhedsvæsen
Region Sjælland
Alleen 15
4180 Sorø
Ring til os
Skriv til os
Opdateret torsdag den 21. dec. 2023