Kompetenceudvikling, E-læring og undervisning
Kompetenceudvikling
Formålet er, at det sundhedsfaglige personale, der indgår i TeleKOL, skal opleve at besidde de relevante kompetencer i forbindelse med borgerens opstart og den løbende opfølgning på telemedicinske data.
Kompetenceudvikling retter sig i første omgang mod de monitorerings- og behandlingsansvarlige.
Kompetenceudviklingen i TeleKOL består af:
Forberedelse/e-læring -> fremmødeundervisning -> digitalt læringsnetværk
E-læring og forberedelse
e-læring er udviklet i et nationalt fællesskab og består af et kursus for den kvalificerede eller et kursus for den kyndige.
Det er individuelt hvor meget e-læring og forberedelse man skal gennemføre, da det afhænger af den viden, man har i forvejen. Hvilken e-læring den enkelte skal tage, aftales med implementeringsansvarlige i samarbejde med den lokale leder.
Inden fremmødeundervisning er der forventning om at gennemføre e-læring og læse kapitlet Telemedicin og kommunikationsteknologi. Links findes herunder samt læringsmål for fremmødekurset.
Kompetencer til telemedicinsk hjemmemonitorering
E-læring til den kvalificerede.
Velkommen på kursus med nye kompetencer til telemedicin og hjemmemonitorering.
Kursustype: E-læring
Målgruppe: Kvalificerede Monitoreringsansvarlig sygeplejerske i kommune.
Kursets moduler
- Sygdom, Sundhedspædagogik, Velfærdsteknologi og Organisering, som du finder bag fanebladene. Under hvert faneblad har du adgang til modulernes afsnit og elementer.
Hvert afsnit indeholder 1, 2 eller 3 niveauer. Begynd med niveau 1, da niveauerne bygger ovenpå hinanden. Computeren ændrer farve på elementerne i takt med, at de åbnes. Hvis I er flere, som bruger den samme computer til kurset, skal du være opmærksom på at farverne afspejler ALLE brugeres brug af kurset – og ikke kun DINE EGNE.
Kurset er baseret på følgende kernekompetencer for den kvalificerede
- Har teoretisk viden om sygdommen KOL og har noget praksiserfaring fra flere forløb hos borgere med svær KOL.
- Kan anvende og håndtere sin viden i den generelle behandling af borgeren.
- Har viden om og anvender jævnligt instrukser og procedurer som beslutningsstøtte ved nye situationer.
- Kan genkende og sammenligne symptomer og forløb som en beslutningsstøtte.
- Har jævnligt brug for faglig støtte fra samarbejdspartnere, kollegaer og leder.
- Underviser/vejleder borgere, SSA og SSH om konkrete KOL forhold.
Kompetencer til telemedicinsk hjemmemonitorering
E-læring til den kyndige.
Velkommen på kursus med nye kompetencer til telemedicin og hjemmemonitorering.
Kursustype: E-læring
Målgruppe: Kyndig Monitoreringsansvarlig sygeplejerske i kommune.
Kursets moduler:
- Sygdom
- Sundhedspædagogik
- Velfærdsteknologi og Organisering, som du finder bag fanebladene.
Under hvert faneblad har du adgang til modulernes afsnit og elementer.
Hvert afsnit indeholder 1, 2 eller 3 niveauer.
Begynd med niveau 1, da niveauerne bygger ovenpå hinanden. Computeren ændrer farve på elementerne i takt med, at de åbnes.
Hvis I er flere, som bruger den samme computer til kurset, skal du være opmærksom på at farverne afspejler ALLE brugeres brug af kurset – og ikke kun DINE EGNE.
Kurset er baseret på følgende kernekompetencer
- Har stor viden om KOL og er god til at tage ansvar og indgå i komplekse forløb på alle niveauer af KOL.
- Har et godt overblik over egen organisation og samarbejdspartnere, er fleksibel i forhold til instrukser og standarder.
- Anvender og kombinerer ubevidst faglig viden fra flere fagfelter.
Reflekterer og handler helt naturligt på baggrund af faglige analyse og beslutningstagen. - Inddrager naturligt samarbejdspartnere og kollegaer.
- Underviser og vejleder borgere og pårørende i forhold til generel viden og livet med KOL.
- Har ikke viden og rutine med TeleKOL som et sundhedsfagligt supplement.
Kapitel 9: Telemedicin og kommunikationsteknologi fra Sundhedsinformatik i sundhedsvæsenet af Anne Dichmann
Vidensmål:
- Har viden og forståelse for TeleKOL som et sundhedspædagogisk og sundhedsteknologisk supplement til behandling af KOL
- Har teoretisk og praktisk viden om KOL til at håndtere symptomer i sammenhæng med andre medicinske sygdomme, i et telemedicinsk perspektiv
- Kan forstå samspillet mellem TeleKOL, faglighed og mennesker ud fra flere perspektiver (udviklings- og sundhedsteknologisk, borger/patient, sundhedsprofessionelle, samfundsmæssigt og sundhedsøkonomisk)
- Har viden om TeleKOL, som en samlet telemedicinsk løsning, og kan anvende, analysere og vurdere målinger, tests, samt selvhjælpsplan.
- Har viden om sundhedspædagogiske principper i forhold til observation, kommunikation og formidling gennem en digital løsning.
- Kan forståelse for det organisatorisk samarbejde, opgavefordeling og sammenhænge i TeleKOL, herunder sammenhænge til andre tilbud i landsdel Sjælland.
Færdighedsmål:
- Kan vurdere og beslutte, hvem der er monitoreringsansvarlig i forhold til den enkelte patient i egen organisation.
- Kan vurdere og reagere i forhold til om borger er inkluderet i rette sektor i forhold til KOL Forløbsprogram.
- Kan igangsætte opstart af TeleKOL.
- Kan afholde TeleKOL samtaler, blandt andet på baggrund af målinger, score, test og selvhjælpsplan.
- Kan medinddrage pårørende som en ressource i forhold til borger og TeleKOL, så der tages hensyn og vises respekt for begge parters ønsker og formåen.
- Kan koordinere sundhedsfaglige, sundhedsteknologiske, sundhedspædagogiske og organisatoriske kompetencer i forhold til TeleKOL.
- Kan vurdere borgerens behov for vejledning og afprøvning, samt gengive informationer, så borgeren får et klart og realistisk billede af, hvad TeleKOL omfatter og kræver.
- Kan anvende og vurdere kommunikationens betydning i forhold til:
- Observation og dataindsamling
- Dialog
- Sundhedspædagogik
- Vejledning i forhold til brug af teknologien
- Kan anvende og reagere på relevante sundhedsfaglige data i TeleKOL
- Kan udarbejde og anvende selvhjælpsplan
- Kan anvende og reagere aktivt i forhold til borgernes brugerflader
Kompetencemål:
Sundhedsfaglige kompetencer
- Kan anvende, vurdere og reagere på symptomer, forværringer, informationer og data om patientens sygdom og tilstand gennem TeleKOL
- Kan anvende anbefalinger i forhold til at opspore borgere, der kan inkluderes til TeleKOL
- Kan vurdere og agere på relevante målinger og inhalationsteknik gennem TeleKOL.
- Kan anvende og reagere på sundhedsfaglige data:
- Iltmætning /SAT
- Puls
- Vægt
- Eventuelt blodtryksmåling
- CAT
- RSS
- HADS
- Kan vurdere og reagere på data i og udenfor grænseværdier i forhold til CAT, RSS og HADS
- Kan udarbejde og anvende selvhjælpsplanen som en del af TeleKOL ved observationer af:
- Åndenød
- Slim/Hoste
- Træthed/søvn/hvile
- Appetit / mad /væske
- Fysisk aktivitet / træning
- Vejrtrækningsteknikker /PEP fløjte
- Rejse-sætte sig
- Hverdagsliv, gøremål og mestring
- Kan vurdere borgerens gavn og udbytte af TeleKOL gennem TeleKOL’s tre faser.
- Kan medinddrage pårørende i en grad, der afpasses både borgers og pårørendes ønsker og formåen.
- Kan anvende andre relevante sundhedsmæssige, tværsektorielle tilbud og netværk som supplement til TeleKOL.
Kommunikative og sundhedspædagogiske kompetencer
- Kan vurdere borgers behov for sundhedspædagogisk vejledning gennem TeleKOL.
- Kan udarbejde, og støtte borgeren i brugen af, selvhjælpsplan gennem TeleKOL.
- Kan observere, formidle, vejlede og gensidigt kommunikere med borgeren gennem en teknologi.
- Kan støtte pårørende i at være og opleve sig som en ressource i forhold til borger og TeleKOL.
- Kan anvende coachende kommunikation i forhold til at:
- Forberede og gennemføre TeleKOL samtaler med borgeren
- Opnå forståelse for borgerens hverdagsliv med KOL ved at tage afsæt i den enkelte borgers behov, forudsætninger og kompetencer
- Anvende forskellige former for sundhedspædagogik tilpasset den enkelte borgers situation
- Vurdere, tolke og reagere på patientens fortælling, målinger og værdier i sammenhæng med øvrige sygdomme og symptomer gennem TeleKOL
- Borger og pårørende opnår forståelse for brugen af TeleKOL
- Hjælpe og støtte borgeren i at lave individuelle læringsmål til at bruge TeleKOL
o Hjælpe og støtte borgeren i at lave individuelle læringsmål til styrkelse af mestringsevne i forhold til egen sygdom og sygdomsforståelse. - Borger motiveres til at øge egne handlekompetencer i forhold til sygdom, behandling og symptomer, gerne gennem brug af selvhjælpsplan
- Styrke borgerens handlekompetencer til selv at øge monitoreringshyppigheden ved forværring
- Kan vejlede borgere, pårørende og andre sundhedsfaglige medarbejdere i anvendelse af TeleKOL.
Sundhedsteknologiske kompetencer
- Kan anvende det tekniske udstyr til måling af iltmætning, puls, vægt og eventuelt blodtryksmåling.
- Kan forstå, vurdere og reagere på målinger i TeleKOL.
- Kan selvstændigt anvende det tekniske udstyr i TeleKOL i praksis:
- Medarbejderløsningen
- Borgerløsningen
- Kan reagere og vejlede i forhold til hyppigst opståede fejl i borgernes brugerflader jvf. instrukser i forhold til arbejdsgangsbeskrivelse.
- Kan anvende viden og kompetencer til videre udvikling og implementering af TeleKOL.
Organisatoriske kompetencer:
- Kan samarbejde på tværs af sundhedsorganisatoriske forhold.
- Kan anvende lokale, regionale, nationale og internationale retningslinjer og guidelines for KOL, rehabilitering og samarbejde.
- Kendskab til relevante afsnit i sundhedsaftalerne i Regions Sjælland omhandlende samarbejde, roller og ansvar som grundlag for det tværsektorielle samarbejde.
- Kan vurdere og proaktivt iværksætte tværfagligt og tværsektorielt samarbejde i konkrete forløb med udgangspunkt i Forløbsprogram for KOL i Region Sjælland.
Fremmødeundervisning
De færdigheder den monitoreringsansvarlige har med sig i forvejen og den e-læring der er gennemført forud for undervisningen, bliver konkret i forhold til TeleKOL ved fremmødeundervisningen.
Her afprøves de færdigheder den monitoreringsansvarlige skal anvende i TeleKOL som:
- Monitorering af data
- TeleKOL samtaler
- Udvikling af selvhjælpsplan
- Understøttelse af borger i at mestre deres kroniske lungesygdom
Indholdet i undervisningen vil blive sat i relation med arbejdsgangsbeskrivelserne for at sikre sammenhæng mellem teori og praksis.
Et formål med fremmødeundervisningen er også at bidrager til at styrke relationen og samarbejdet med andre monitoreringsansvarlige. Derfor er der lagt vægt på, at fremmødeundervisningen bliver afviklet inden for geografien af sundhedsklyngerne, med henblik på at understøtte samarbejdet omkring TeleKOL.
Undervisningen strækker sig over tre dage. Læringsmålene for undervisningen understøtter at der opnås kompetencer og færdigheder inden for sundhedspædagogik, kommunikation, sundhedsteknologi, organisering og sundhedsfaglig viden særligt om KOL.
Der er fremmødeundervisning på følgende datoer i 2024:
- 24. - 26. september
På siden TeleKOL kursus kan du læse mere om indhold og tilmelding.
Hvert kursus gennemgår følgende faglige temaer i undervisningen:
Dag 1:
- Organisation, Samarbejde, Ansvar og roller
- Henvisning og opsporing til TeleKOL
- Dokumentation
- Afklarende samtale
- Borgers e-kompetence
- Bestilling af TeleKIT
- Landsdels Sjællands planer i Telma
- CAT og HADS
- Opret borgerforløb med planer
Dag 2:
- Arbejdsopgaver i Telma - øve/case
- Startsamtale
- Borgers e-sundhedskompetencer
- Introduktion til Selvhjælpsplaner
- Stabil ustabil fase
- Inhalationsmedicin
Dag 3:
- Kommunikation og coachende tilgang
- Spørgeteknikker
- Samtalens formål, metode og afvikling
- Borgerløsningen
- Monitorering af borgerdata - øve/case
- Opfølgnings- og overgangssamtale
- Fejlmelding, support, digitalt læringsnetværk
- Opsamling og evaluering
Digitalt læringsnetværk
Det digitale læringsnetværk er et tilbud til de monitoreringsansvarlige om at holde deres viden ajour og fortsat lære i praksis.
Det digitale læringsnetværk mødes ofte online en time i starten. Senere en gang om måneden, når monitoreringsansvarlige er blevet mere erfarne.
Møderne bliver holdt på Teams og de monitoreringsansvarlige modtager en invitation til det digitale læringsnetværk, når de har været på kursus.
Kontakt
Adresse
TeleKOL
Ringsted Sygehus
Ærtekildevej 1
4100 Ringsted
Ring til os
Hverdage:
8.00 - 15.00
Skriv til os
Øvrig information
Programleder:
Ulla Maegaard - uma@regionsjaelland.dk
Daglig leder, Kompetencecenter for lungesygdom:
Marianne Neerup Andersen - mnan@regionsjaelland.dk
Opdateret mandag den 15. jul. 2024