4.661 tons CO2 sparet

Trods stigning i aktiviteter har Region Sjælland formået at reducere sin CO2-udledning med 4.661 tons. Det fremgår af klimaregnskab for 2023.
Grafik der viser en vindmølle, en ambulance og et hospital

Trods en stigning i sundhedsvæsnets aktiviteter har Region Sjælland formået at reducere sin CO2-udledning. Det fremgår af regionens klimaregnskab for 2023, der viser, at CO2-udledningen er reduceret med 4.661 tons siden 2019 – svarende til en reduktion på ca. 2%, selvom den generelle aktivitet er steget med 10% i samme periode.

Grønne tiltag skaber resultater

Region Sjælland arbejder aktivt på at skabe en grønnere fremtid gennem en række tiltag, som især har fokuseret på varme, energi og transport. Ifølge klimaregnskabet har regionen gjort betydelige fremskridt på disse områder. Siden 2019 er CO2-udledningen fra varme- og energiforbruget reduceret markant. Samtidig har regionen gennemført en omstilling af en del af bilparken til elbiler og halveret brugen af flyrejser.

"Vi er stolte af at kunne sikre behandling til endnu flere af Region Sjællands borgere, samtidig med at vi har reduceret vores klimaaftryk. Vi har knækket CO2-kurven, men vi ved, at vi skal intensivere vores indsats fremover," siger regionsrådsformand Trine Birk Andersen.

Udvalgte resultater fra klimaregnskabet 2023:

• CO2-udledningen er reduceret fra 295.000 tons i 2019 til 290.339 tons i 2023, på trods af en stigning på 11% i ambulante behandlinger og 3 % i indlæggelser.
  • Udledningen fra fyringsolie er næsten helt elimineret, faldet med 97,5 % fra 653 tons i 2019 til blot 17 tons i 2023.
  • Regionens bilpark har set en grøn omstilling, hvor antallet af elbiler er steget fra 4 til 37, hvilket har reduceret CO2-udledningen fra intern transport fra 748 tons til 481 tons i samme periode.
  • Flyrejser er reduceret med 50%, fra 700 tons CO2 i 2019 til 338 tons CO2 i 2023.

Fokus på grønne indkøb og samarbejde

Selvom regionen har gjort store fremskridt, peger klimaregnskabet også på områder, hvor der er potentiale for forbedringer. For eksempel er CO2-udledningen fra regionens samlede vareindkøb faldet, selvom aktiviteten er steget. Grønne indkøb er derfor et område, som regionen vil styrke i de kommende år.

"De næste år vil vi have et skærpet fokus på grønne indkøb, da det er her, vi har vores største klimaaftryk. Samarbejde med leverandører og andre regioner er nøglen til at nå vores ambitiøse mål," siger Trine Birk Andersen.

Klimakrisen påvirker sundheden

Klimakrisen er ikke blot en miljøudfordring – den er også en stor sundhedskrise. Ifølge WHO vil klimaforandringer som hedebølger, tørke og oversvømmelser have alvorlige konsekvenser for folkesundheden. Derfor vil Region Sjælland fremadrettet arbejde på at integrere klimaindsatsen med sundhedsforebyggelse og digitalisering.

Region Sjælland har en klar målsætning: at halvere sin CO2-udledning inden 2035, og det seneste klimaregnskab viser, at regionen er godt på vej mod denne ambitiøse målsætning.

Grøn omstilling og klima

Mandag – torsdag 8.00 - 15.30
Fredag 8.00 - 15.00.
Vi har åbent alle hverdage, undtagen hverdage mellem jul og nytår. Vi holder lukket alle helligdage og weekender.

Mandag - fredag: 9.00 - 15.00