Store flyttedag på det nye Sjællands Universitetshospital

Nu flytter patienter og personale ind i den første færdige senge- og behandlingsbygning ”fløj R” på fremtidens Sjællands Universitetshospital i Køge. Det kræver planlagt nedgang i patientaktivitet henover fem uger og hjælp udefra.
Fløj "R" på det nye universitetshospital i Køge
"​Fløj R" er helt klar til indflytning​​​​​​​​​​​.​​​​​​​​​

Søndag morgen den 19. marts kl. 8:00 flytter den første patient ind på en spritny og topmoderne enestue i den nye 8 etagers senge- og behandlingsbygning ”fløj R” i Region Sjællands nye supersygehus.

I alt 80 patienter skal flytte liggende i deres senge, hvor de bliver kørt ned af Strøget eller på svalegangen på 1. sal til den nye ”fløj R”. En ny patient bliver flyttet hvert 3. minut, og når alt kører som planlagt, så er flytningen af patienterne afsluttet kl. 14, så der igen kan åbnes for besøg af pårørende.

8 afdelinger flytter – en tredjedel af hospitalet

Flytningen er en stor intern flytning på Sjællands Universitetshospitals Køge-matrikel, hvor otte afdelinger med ca. 670 ansatte, 180 senge og en stor ambulant aktivitet flytter til nye lokaler. Det svarer til, at en tredjedel af patienter og personale på Sjællands Universitetshospital skal flytte.

Når hele det nye Kvalitetsfondsbyggeri står færdig i 2026 med samlet 789 enestuer, skal halvdelen af alle regionens patienter have deres behandling på Sjællands Universitetshospital i Køge.

- Selve flytningen af patienterne tager kun omkring 6 timer, men både før og efter patientflytningen på søndag ligger der en kæmpe indsats hos vores personale for at få puslespillet til at gå op, siger sygehusdirektør Niels Würgler Hansen.

I det store puslespil indgår fx, at alle medarbejderne på de otte flyttende afdelinger får trænet de mange nye arbejdsgange i den nye bygning, så de kan tage godt imod patienterne.

- Det er i sig selv en stor mundfuld, så vi håber på lidt ekstra forståelse fra både patienter, pårørende og vores samarbejdspartnere de næste uger, hvor alle vil have ekstra meget at se til, siger Niels Würgler Hansen.

Planlagt nedgang i aktivitet over 5 uger

For at skabe plads til flytningen går Sjællands Universitetshospital ned i aktivitet henover fem uger. Det vil dels skabe plads til selve flytningen og til såkaldt ’hypercare’ i to uger efter flytningen, som betyder, at hospitalet stadig er nede i aktivitet med ekstra mandskab for at kunne udbedre fejl og mangler i den nye bygning.

Oversigt over aktivitetsnedgang i flytteperioden
Sådan påvirkes SUH og de øvrige akutsygehuse i flytteugerne.

Flytningen kan kun lade sig gøre, fordi der dagligt i de kommende tre uger (13. marts til 2. april) vil køre op til 16 akutte kørsler til Region Hovedstadens akutmodtagelser. De andre akuthospitaler i regionen vil i de kommende fem uger skulle håndtere egen overbelægning uden hjælp fra Sjællands Universitetshospital.

- I første omgang regner vi med, at den ekstra kapacitet, som SUH har haft indtil flytningen, vil blive afbalanceret af den aftale, vi har indgået med Region Hovedstaden. Og hvis ikke det skulle gøre det, så agerer vi på det, siger koncerndirektør i Region Sjælland Jesper Gyllenborg, der understreger, at der løbende bliver holdt videomøder, så sygehusene kan hjælpe hinanden bedst muligt.

SUHs egne matrikler i Roskilde og Næstved hjælper ligeledes afdelingerne i Køge. I Roskilde vil afdelingerne kunne modtage 5 medicinske patienter dagligt og i Næstved hjælper Kræftafdelingen med at tage imod kirurgiske palliative patienter. Samtidig hjælper privathospitaler med ortopædkirurgiske patienter og patienter fra Øre,-Næse-, og Halsområdet.

Ekstra serviceguider hjælper patienter

Fra hospitalets nuværende og midlertidige hovedindgang er der 370 meter til fløj R. Det er lang vej at gå, hvis man er dårligt gående eller svækket af sygdom. Derfor har Sjællands Universitetshospital, Køge øget antallet af serviceguider og golfvogne, der både kan hjælpe patienter og pårørende med at finde vej og med transporten på Strøget, som den lange foyer nu er blevet døbt.

Her kan du se det nye kort over Sjællands Universitetshospital, Køge​