Sygehuse henter viden om brobygning mellem forskning og sygepleje i Australien

Australsk forsker inspirerer til arbejdet med at skabe mere sammenhæng mellem forskning og klinisk sygepleje på Næstved, Slagelse og Ringsted sygehuse.
Sygehuse henter viden om brobygning mellem forskning og sygepleje i Australien

Normalt har hun sin gang på Deakin University i Melbourne i Australien. Men i den seneste tid har Næstved, Slagelse og Ringsted sygehuses nye adjungerede professor i sygepleje, Alison Hutchison haft base i NSR Forskningshuset på Slagelse Sygehus, hvor hun er tilknyttet Forsknings- og Implementeringsenheden PROgrez. Til stor glæde for husets forskere.

Den australske forsker har nemlig en stor viden omkring "Brobygning mellem klinisk praksis og forskning". Og det var netop den viden hun delte ud af, da NSR Forskningshuset for nylig holdt Masterclass med den overskrift.

Internationalt perspektiv på lokal forskning

Her fik omkring 20 deltagere glæde af hendes oplæg, og forskningsleder på Næstved, Slagelse og Ringsted Sygehuse og lektor i og Forsknings- og Implementeringsenheden PROgrez, Charlotte Simonÿ var da også begejstret for Alison Hutchisons bidrag til dagen:
-Det er mit indtryk, at dagen var spændende for deltagerne og at den gav alle noget med hjem. Det er et område, vi rigtig gerne vil dyrke i fremtiden. Ikke kun forskere, men alle sygeplejersker skal have gavn af vores samarbejde med Alison. Hun kan tale med alle og det gør hun rigtig godt.

Sygehuse henter viden om brobygning mellem forskning og sygepleje i Australien

Charlotte Simonÿ ser en lang række fordele ved Alison Hutchisons tilknytning til NSR og SDU:
-Hun kan hjælpe os med at give et internationalt perspektiv på det arbejde, vi laver. Hun er allerede i gang med at kvalificere det blot ved at tale med os om det. Hun kan tilbyde forskerophold hos sig ved Deakin i Melbourne, og hjælpe mange af os med at udbygge vores netværk. Hun er også en erfaren forskningsleder, og det lærer jeg personligt meget af.

Et godt og spirende miljø

Alison Hutchison har på sit besøg lært mange af forskerne i NSR Forskningshuset at kende, og er nu involveret i et konkret phd-forløb som forventes at starte snart. Desuden vil hun indgå i flere andre arbejder, der gennemføres på Næstved, Slagelse og Ringsted sygehuse. Og det glæder hende, at hendes viden og erfaringer kan bruges:
-Jeg synes, at her er et godt, spirende miljø for at kunne udvikle sygeplejen. Og jeg vil anbefale, at holde flere seancer og gøre det hyppigere, så NSR kan komme videre med arbejdet med at bygge gode broer mellem klinisk sygepleje og forskning.

Lokale forskere holdt oplæg

NSR Forskningshusets Masterclass, blev åbnet af Chefterapeut Lisbeth Schrøder, der sammen med forskerne havde designet dagens program med oplæg fra flere lokale forskere med sygeplejebaggrund.

Post doc. sygeplejerske Stine Gundtoft Roikjær fra Medicin 3’s neurologiske forskningsenhed og PROgrez, holdt oplæg om vigtigheden af bevægelse for mennesker med kroniske sygdomme - og hvordan man støtter op omkring dem.

Seniorforsker ved Forsknings- og implementeringsenheden PROgrez på Næstved, Slagelse og Ringsted Sygehuse og
adjunkt ved Institut for Regional Sundhedsforskning SDU, Ditte Høgsgaard holdt oplæg om CIRCLE-CARE som er en kommunikationsmodel, der især kan anvendes i en tværsektoriel kontekst. For eksempel ved tværsektorielle videomøder. Ditte har i flere år haft et tæt forskningssamarbejde med Deakin University, hvor hun er Honorary Associate Professor. Ved samme universitet er professor ved NSRs Videns- og forskningscenter for Multisygdom og Kronisk sygdom, Anne Frölich Honerary Professor.

Sygehuse henter viden om brobygning mellem forskning og sygepleje i Australien
Seniorforsker og adjunkt Ditte Høgsgaard holdt oplæg om en kommunikationsmodel, der især kan anvendes tværsektorielt.

Charlotte Simonÿ selv fortalte om et studie som er lavet på tværs af Slagelse og Roskilde sygehuse. Studiet handler om børns oplevelser med Legehelte under hospitalsindlæggelse, og hvordan man kan integrere fundene fra det studie i sygeplejen.

Hun præsenterede også en e-bog med evidensbaserede anvisninger til sygepleje, som er udviklet i ortopædkirurgien. Klinisk udviklingssygeplejerske Tine K. Varmarken er redaktør på bogen, som du kan se her: Sygepleje til den ortopædkirurgiske patient (vidoks.dk)

Debat fødte nye ideer

Dagen blev rundet af med en paneldebat, om hvordan man kan implementere viden skabt i forskning i den kliniske hverdag.
Det førte til nye ideer til initiativer hos flere af deltagerne, som fik input til, hvordan de kommer i gang med at løfte dem.

Og hvad Alison Hutchison angår, så bliver det muligt at møde hende igen, hvis man ikke fik muligheden denne gang. Hun er nemlig tilknyttet i foreløbigt fem år, fortæller Charlotte Simonÿ:
-Hun kommer igen til næste år og der forventer jeg, at vi laver et nyt arrangement med hende her på NSR.

Sygehuse henter viden om brobygning mellem forskning og sygepleje i Australien
Alison Hutchison er glad for at samarbejde med forskerne i NSR Forskningshuset på Slagelse Sygehus.