10. september kan de første borgere booke tid til vaccination

Borgerne kan snart booke tid til vaccination mod covid-19 og influenza. 10. september kan de første borgere, +85-årige, booke tid, og herefter åbnes løbende for vaccinebooking for målgruppen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle borgere over 65 år og sårbare borgere bliver vaccineret.

Borgere på 65 år og derover vil fra 10. september få en invitation til vaccination, hvor de modtager post fra det offentlige.

Borgerne inviteres til at booke tid til vaccination i denne rækkefølge:

• Borgere på +85 år: Fra 10. september
  • Borgere mellem 74 og 84 år: 16.-17. september
  • Borgere mellem 65 og 74 år: 23.-25. september

Det er først muligt at booke tid, når man har modtaget en invitation, eller fra den dag man står til at modtage en invitation.

Sårbare borgere vil ikke få en invitation, men kan fra 26. september selv booke tid.

Vaccinationstilbud i alle kommuner

Region Sjælland vil i år sammen med Danske Lægers Vaccinationsservice stå for at vaccinere mod covid-19 og influenza.

Vaccinationstilbuddet er tilrettelagt sådan, at der vil være mindst ét vaccinationssted i alle de 17 kommuner i regionen. Der vil herudover også ske vaccination på plejecentre.

I særlige situationer kan regionen efter aftale med den relevante kommune vaccinere i hjemmet, hvis borgeren af helbredsmæssige årsager ikke kan forlade sit hjem.

Det vil være muligt for borgerne at blive vaccineret i perioden 1. oktober til 20. december.

Forskningsprojektet DanFlu

Ligesom sidste år vil et forskningsprojekt køre sideløbende med det offentlige vaccinationstilbud. En del borgere vil allerede have modtaget et brev med invitation til at deltage i DanFlu-2 forskningsprojektet.

Det er valgfrit, om man ønsker at være en del af forskningsprojektet eller ej, og det har ingen betydning for, om det er muligt at blive vaccineret.

Alle, der booker tid via vacciner.dk, deltager ikke i DanFlu-2-forskningsprojektet. Ved deltagelse i forskningsprojektet skal i stedet bookes tid på en anden måde, som fremgår af brevet.

Fakta:

• Borgerne kan fra 10. september booke tid til vaccination på vacciner.dk eller ved at ringe til Region Sjællands vaccinebooking.
  • Fra 10. september vil det være muligt at se alle vaccinationssteder og åbningstider på vacciner.dk.

• I Region Sjælland er der 205.209 borgere på 65 år og derover. Alle inviteres til at få en vaccine mod covid-19 og influenza. Herudover kommer sårbare borgere.

• Region Sjælland og Danske Lægers Vaccinationsservice, der har vundet det nationale udbud, står i år for at vaccinere mod covid-19 og influenza.

• Det er muligt at finde flere informationer på Region Sjællands hjemmeside: https://www.regionsjaelland.dk/sundhed/vaccination