Indvielse: Fremtidens diabetesbehandling er flyttet ind på Holbæk Sygehus

Holbæk Sygehus har indviet sygehusets nyrenoverede ambulatorier for diabetes og hormonsygdomme, samt nyre- og hjertesygdomme.
Billede af snoreklip ved indvielse på Holbæk Sygehus
Borgmester i Holbæk Kommune, Christina Krzyrosiak Hansen, og regionsrådsmedlem i Region Sjælland, Trine Birk Andersen, klippede snoren ved den officielle indvielse af Holbæk Sygehus' nyrenoverede ambulatorier for diabetes og hormonsygdomme, samt nyre- og hjertesygdomme.

Onsdag den 4. september 2024 var der indvielse på Holbæk Sygehus. Her var der fejring af de nyrenoverede lokaler, der ligger i sygehusets historiske akaciegård. Ombygningen tilbyder mere lyse og åbne rammer for patienterne, hvor moderne faciliteter baner vejen for fremtidens diabetesbehandling.

På en lun formiddag i september var der inviteret til fejring på Holbæk Sygehus. Anledningen var den officielle indvielse af sygehusets nyrenoverede ambulatorier for diabetes og hormonsygdomme, samt nyre- og hjertesygdomme.

Bygningen har igennem de sidste tre år gennemgået en omfattende renovering og modernisering. Og der var stor begejstring at spore blandt både talere og de øvrige gæster ved indvielsen:

- Vi er i Region Sjælland glade for bevillingen fra Novo Nordisk Fonden, som har gjort det muligt at etablere et decentralt Steno Diabetes Center her i regionen. I dag indvier vi centrets afdeling i Holbæk, som fremover vil tilbyde endnu bedre fysiske rammer for patientbehandling, sagde regionsrådsmedlem Trine Birk Andersen i sin tale.

Fortid og fremtid forenes

Akaciegårdens historiske bygninger fra 1889 danner rammen om det nye Steno Diabetes Center på Holbæk Sygehus, som udover diabetesambulatoriet også huser ambulatorierne for nyre- og hjertesygdomme.

Arkitekterne har haft stor respekt for bygningens oprindelige arkitektur, og man har bevaret så meget af den gamle bygning som muligt, samtidig med at den er blevet moderniseret og opdateret til nutidens standarder.

Renoveringen har f.eks. kombineret en nænsom restaurering af den oprindelige bygning med tilbygning af en ny forhal, med glasfacade i to etager. Bygningens oprindelige søjlegang, som før renoveringen var tilmuret, er nu åbnet op igen og fungerer som en flydende overgang mellem receptionen i den oprindelige del og ankomst- og opholdsområdet i den nye tilbygning.

Holbæk Kommunes borgmester, Christina Krzyrosiak Hansen, udtrykte stor begejstring for, at Holbæk nu har fået et moderne diabetescenter i smukke og indbydende fysiske rammer:

- Når man som patient møder op på sygehuset, kan der være mange tanker og bekymringer, der fylder. De fysiske rammer og hvordan man bliver taget imod kan spille en vigtig rolle for patienten. Jeg glæder mig over, at vi nu har fået så fantastisk et sted her i Holbæk, hvor man kan få så god behandling, sagde Christina Krzyrosiak Hansen ved indvielsen.

Stemningsbillede fra indvielse af diabetesambulatorium på Holbæk Sygehus
Billeder fra indvielsen, som blandt andet blev markeret med taler, snoreklip og rundvisning i de nyrenoverede lokaler.

Tre medicinske specialer under samme tag

Endokrinologisk, Nefrologisk og Kardiologisk Ambulatorium på Holbæk Sygehus har tidligere været samlet i Fælles Medicinsk Ambulatorium. De tre medicinske specialer fortsætter sammen i de nyrenoverede lokaler. Det er bl.a. en fordel for personer med diabetes, som har øget risiko for at udvikle følgesygdomme i deres nyrer og hjerte. Herved kan disse patienter fortsat opleve en god sammenhæng og synergi specialerne imellem:

- Det skal være nemmere at være patient. Og vi tror på, at det vil være til stor gavn for bl.a. diabetespatienter, at netop disse tre specialer fortsætter med at være samlet her på Holbæk Sygehus, sagde regionsrådsmedlem Trine Birk Andersen i sin tale.

Udover klinikken har Steno Sjællands regionale enhed også adresse i bygningen. De understøtter centrets udviklingsarbejde på tværs af hele Region Sjælland. Placeringen af enheden gør det muligt at have tæt kontakt til den kliniske hverdag.

Bedre diabetesbehandling i hele regionen

Renoveringen i Holbæk er en del af et samlet byggeprojekt aftalt mellem Region Sjælland og Novo Nordisk Fonden. Ved etableringen af Steno Sjælland valgte regionen en decentral model, hvor diabetesbehandlingen forblev på regionens forskellige sygehuse, fremfor at samle det i ét fælles center.

Den decentrale opbygning har betydet, at der er blevet bygget om og moderniseret på alle sygehusene i regionen. Alle, der bliver behandlet for diabetes på sygehusene i regionen, vil dermed få del i de forbedrede og opdaterede faciliteter.

For alle byggerierne i regionen er der opstillet fælles visioner for bygningernes rum og funktion, valg af materialer, lyssætning og farver, samt at der skabes større sammenhæng mellem det udendørs og indendørs.

De fælles visioner sikrer en visuel sammenhæng. Personer, der har deres gang på flere forskellige sygehuse i regionen, vil derfor gerne kunne opleve en rød tråd i form og farver på tværs af matriklerne.

Facade Steno Diabetes Center Sjælland
Billeder af de nyrenoverede lokaler