Lægeuddannelsen i Køge er åbnet

De første 55 bachelorstuderende på den nye lægeuddannelse i Region Sjælland tog mandag den 2. september hul på uddannelsen. Regionen har store forventninger til, at uddannelsen kan få flere læger til at arbejde i regionen.
Studerende
55 studerende havde 2. september første dag på den nye lægeuddannelse.

Region Sjælland har nu sin egen lægeuddannelse.

Uddannelsen udbydes af Københavns Universitet i tæt samarbejde med regionen. Mandag den 2. september begyndte de første 55 bachelorstuderende.

- Endelig har vi kunnet byde de nye studerende velkommen. Vi har store forventninger til uddannelsen, der med overvældende stor interesse allerede er kommet godt fra start, udtaler regionsrådsformand Heino Knudsen.

Undervisningen kommer til at foregå i et nyopførte Videnshus på Sjællands Universitetshospital i Køge, der blev indviet samtidig med studiestarten.

Anne Møller Ronex klipper snoren
1. næstformand Anne Møller Ronex indviede den nye lægeuddannelse og det nye Videnshus på Sjællands Universitetshospital.

Skæv fordeling af læger

De nye bachelorstuderende starter deres uddannelse i en tid med stort fokus på at styrke lægedækningen på tværs af landet.

En opgørelse viser, at der i Region Sjælland arbejder 18 procent færre speciallæger pr. indbyggere i forhold til landsgennemsnittet.

Regionen har store forventninger til, at den nye uddannelse kan være med til at ændre på den skæve fordeling. Erfaringerne fra andre steder i landet viser nemlig, at der er en væsentlig sammenhæng mellem, hvor lægerne uddanner sig, og hvor de efterfølgende arbejder.

- Med forankringen af uddannelsen i Region Sjælland, og med stort fokus på at de studerende stifter bekendtskab med flere sygehuse, almen praksis og psykiatrien rundt i vores region, så tror jeg på, at lægeuddannelsen kan være med til at få flere praktiserende læger og andre speciallæger til regionen og dermed ændre på den skæve fordeling af læger i landet, siger Heino Knudsen og fortsætter:

- I dag er der færrest læger dér, hvor behovet er størst. Det bør være omvendt. Vi håber derfor, at mange af de studerende også vælger at søge arbejde i Region Sjælland, når de er færdige. Her får de mulighed for at gøre en forskel for de borgere, der har allermest brug for det.

Uddannelsen er en selvstændig uddannelse med særskilt optag, men med samme studieordning, som den eksisterende medicinuddannelse på Panum Instituttet i København.

Bente Stallknecht, dekan på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet udtaler:

- Vi har gennem mere end fem år haft et tæt og givtigt samarbejde med Region Sjælland om et særligt regionalt spor for nogle af de medicinstuderende på medicinuddannelsen i København. Med den nye, særskilte uddannelse i Køge, tager vi endnu et skridt sammen. Og det er med både stolthed og ydmyghed, at vi på Københavns Universitet ser frem til at fremme lighed i sundhed og styrke den regionale lægedækning.

- Det har været fantastisk at opleve regionens engagement og se, hvor meget de investerer i vores samarbejde – og selvfølgelig i sidste ende se, hvordan den nye lægeuddannelse er blevet overordentligt godt modtaget af både studerende, undervisere og politikere.

Fakta

• Der er optaget i alt 110 studerende på den første årgang af den nye lægeuddannelse i Region Sjælland. 55 begyndte 2. september. De resterende 55 begynder i februar 2025.

• Uddannelsen fik i alt over 3.200 ansøgninger (via kvote 1 og 2). 350 havde valgt uddannelsen som deres førsteprioritet.

• Lægeuddannelsen består af en bacheloruddannelse og en kandidatuddannelse. Region Sjælland har siden 2019 haft et spor af kandidatuddannelsen i medicin. I 2022 besluttede et flertal i Folketinget, at der skal være en selvstændig lægeuddannelse i Region Sjælland, bestående af både en bachelor- og en kandidatuddannelse.
  • Når alle semestre er fyldt, vil der samlet set være tilknyttet ca. 630 studerende på lægeuddannelsen.

• Både bachelor- og kandidatuddannelse udbydes sammen med Københavns Universitet. På bachelordelen foregår størstedelen af undervisningen fortsat i København.