Patienter med kræft får hjælp af personlig træner i lommen

Nyt samarbejde mellem Kræftafdelingen på Sjællands Universitetshospital, fem sjællandske kommuner og firmaet Icura skal, med innovativ digital støtte, hjælpe patienter med kræft til mere og bedre træning i eget hjem.
Projektet hedder ”KræftRehabilitering med Icura på Sjælland (KRIS)”.
Forskere, fysioterapeuter og udviklere arbejder sammen på at implementere brugen af Icuras innovative trænings- og aktivitetsredskab, så de første patienter kan træne hjemme under digital supervision af en fysioterapeut i efteråret 2024.

Forskning viser, at træning kan hjælpe patienter med kræft til at komme bedre igennem deres behandlingsforløb. Men det kan være svært at komme i gang med træning, fordi behandlingen på hospitalet kan være både omfattende og trættende.

I et nyt projekt er der nu hjælp at hente, så patienter med kræft får tilbudt en personlig digital træner, som både hjælper med at huske på at lave øvelserne og samtidig kan give feed back, så øvelserne bliver udført korrekt.

Projektet hedder ”KræftRehabilitering med Icura på Sjælland (KRIS)”. Det er et samarbejde mellem Sjællands Universitetshospital, kommunerne Næstved, Ringsted, Roskilde, Slagelse og Sorø samt virksomheden Icura.
Partnerne i KRIS fra venstre: Kamilla Stenberg Kastfelt (Roskilde), Jonas Høberg Nielsen (Ringsted), Stine Dalgaard Lidsmoes (Næstved), Michelle Gøttsche (Slagelse), Sofia Tillitz Roth(Icura), Line Næs Ellebæk Rasmussen (SUH), Andreas Peter Mols (Sorø)

Sensor registrerer alle bevægelser

- Vi håber, at Icuras digitale løsning vil gøre det lettere for patienterne at træne hjemme i tæt kontakt med en fysioterapeut. En anden ting, vi bruger Icura til, er at undersøge, hvor fysisk aktive patienterne er. Det er vigtig viden for at kunne lave den bedst mulige behandlingsplan til den enkelte patient, siger projektets leder professor Susanne Dalton.

Den personlige træner består af en sensor i lommen, der registrerer bevægelser, og en tilhørende en app på mobiltelefonen. Patienten kan se sit træningsprogram og øvelser på app´en med tilhørende guide på video. Samtidig følger en fysioterapeut med på afstand, som kan justere i træningsprogrammet uden patienten skal møde op på sygehuset eller i det kommunale træningscenter.

- Ved at træne hjemme kan patienterne undgå transport til hospitalet eller det kommunale sundhedscenter, som for eksempel kan være svært, hvis man har mange bivirkninger fra sin kræftbehandling, siger Susanne Dalton og tilføjer, at Icura vil være et godt alternativ, fordi man kan træne hjemme hos sig selv og på det tidspunkt hvor det passer bedst for én selv.

- Vi håber også, det vil være en fordel, at både hospitalet og det kommunale sundhedscenter vil bruge samme træningsredskab fra Icuras, så sammenhængen i forløbet og overgangen mellem sektorerne bliver lettere for patienterne.

Projektet løber til udgangen af 2026 og er medfinansieret med 5,5 mio. kr. af den Europæiske Union og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Projektet skal undersøge potentialet for brugen af Icuras digitale træningsredskab til:

• Bedre vurdering af kræftpatienters aktivitetsniveau til planlægning af deres behandlingsforløb
  • Et tilbud om tidlig rehabilitering og/eller genoptræning understøttet af hospitalet til patienter i kræftbehandling
  • Et mere fleksibelt tilbud om superviseret hjemmetræning i kommunerne til patienter med kræft