Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
En motorvej mellem Rønnede-Næstved-Slagelse-Kalundborg vil sikre bedre mobilitet og tilgængelighed for 243.000 borgere i kommunerne.
Tværforbindelsen er afgørende for at kunne fastholde og etablere nye arbejdspladser som vil styrke mulighederne for fortsat udvikling og bosætning på Sjælland.
En sjællandsk Tværforbindelse vil give en bedre fordeling af de positive effekter fra forbindelserne over Storebælt, Femern og Kattegat på rejsetid, synergi og regional udvikling.
Derfor er der behov for politiske beslutninger om at forberede og igangsætte anlæg af Tværforbindelsens tre etaper.
Læs mere
Sjælland udgør et stort sammenhængende arbejdsmarked, hvor god infrastruktur og effektiv transport binder sjællandske byer og virksomheder sammen. Nogle steder er rejsetiden dog stadig længere end den burde være i en sammenhængende region.
Med et stadig større fokus på kvaliteten ved sammenhængende byregioner er der behov for at styrke synergien mellem de større byer i Vest- og Sydsjælland og det omkring liggende opland. Et afgørende element vil være anlægget af en hurtig motorvejsforbindelse mellem Rønnede-Næstved-Slagelse-Kalundborg.
En Sjællandsk Tværforbindelse vil aflaste trafikken på de nuværende landeveje mellem de sjællandske byer og reducere transporttiden med op til 47 minutter hver vej for 243.000 borgere i de fire kommuner Faxe, Næstved, Slagelse og Kalundborg.
Med en motorvejsforbindelse styrkes erhvervs- og byudviklingen i Vest- og Sydsjælland ved at sikre en bedre fremkommelighed. Det vil øge vækstmulighederne for det regionale erhvervsliv, og give grundlaget for 1.600 nye arbejdspladser inden for industri- og transporterhvervene og yderligere gevinster for andre erhverv.
Den markante forbedring i tilgængelighed vil give de regionale virksomheder muligheder for øget vækst og produktivitet i form af færre transportomkostninger og bedre logistikplanlægning som årligt vil øge produktionsværdien med 3,4 milliarder kroner.
På Sjælland udfordres kommunerne med at fastholde og styrke bosætningen.
I Vest- og Sydsjælland opleves et fald i bosætning, men med store forskelle internt i regionen. En bedre trafikal sammenhæng på tværs mellem de større byer på Vest- og Sydsjælland vil kunne tilbyde et bredere og attraktivt tilbud af indkøbsmuligheder, kultur- og uddannelsestilbud samt sikre god tilgængelighed til en mere centralt lokaliseret sygehusstruktur i fremtiden.
Befolkningsvæksten på Sjælland retter sig i høj grad mod områderne i og omkring de større byer og i mindre omfang mod landområderne. Derfor skabes der for tiden flest arbejdspladser i og omkring de største byer, men afgørende for denne udvikling er byernes opland, som i høj grad er bosætningsområde for de medarbejdere, der leverer væksten i virksomhederne.
Med en sammenhængende ny motorvejsforbindelse vil der kunne etableres en bedre sammenhæng gennem kortere rejsetid mellem de største byer i Vest- og Sydsjælland, som både er en fordel for de enkelte byer og for de omkringliggende bosætningsbyer.
Sjællandske pendlere har i dag den længste rejse mellem bolig og arbejde sammenlignet med pendlere i resten af landet.
25 procent af arbejdskraften i Region Sjælland pendler til og fra Hovedstadsregionen via de øst-vest gående motorvejs- og jernbanekorridorer på Sjælland, men der mangler en tilsvarende hurtig nord-syd gående trafikforbindelse for de 82.500 borgere på Sjælland, som dagligt pendler mellem bolig og arbejdssted inden for Region Sjælland.
Med en ny motorvejsforbindelse mellem Kalundborg, Slagelse, Næstved og Rønnede vil rejsetiden blive reduceret med op til 47 minutter for bilister og mere end 20 minutter for lastbiler hver vej. Selvom motorveje ikke skaber vækst af sig selv, så vurderer danske virksomheder nærheden til motorvejsforbindelser som det vigtigste rammevilkår for deres vækst og udvikling.
En Sjællandsk Tværforbindelse vil derfor kunne fastholde eksisterende erhverv og tiltrække nye virksomheder til Vest- og Sydsjælland.
Markant kortere rejsetider vil betyde bedre muligheder for at udvikle et samlet arbejdsmarked på hele Vest- og Sydsjælland, som også giver virksomhederne bedre muligheder for at rekruttere kvalificeret arbejdskraft.
Uddannelsesmulighederne på Sjælland har stor betydning for at kunne forsyne fremtidens arbejdsmarked med kvalificeret arbejdskraft. Uddannelsesinstitutioner er derfor også med til at skabe regional forankring. Det har derfor stor betydning for befolkningsudviklingen på Sjælland, at de unge har mulighed for at blive boende i regionen mens de tager en uddannelse.
Uddannelsesmulighederne og tilgængeligheden til disse har derfor stor betydning for regionens fremtidige arbejdskraft. En motorvejsforbindelse vil være et væsentligt element til at understøtte hurtigere trafikforbindelser mellem centralt beliggende uddannelsesinstitutioner og oplandet til de større byer.
Den Sjællandske Tværforbindelse vil forbinde de overordnede transportkorridorer på Sjælland til Storebælt og Femern samt til en mulig ny Kattegatforbindelse.
Korridorerne er i dag væsentlige hovedfærdselsårer i landsdels trafikken og den internationale trafik til Tyskland. Med Femern Bælt-forbindelsens åbning vil Tværforbindelsen blive en vigtig tilkørsel til transportkorridoren mellem Øresund og Hamburg, som giver det regionale erhverv en hurtig tilgængelighed til leverandører og markeder i Nordeuropa.
En Sjællandsk Tværforbindelse vil også fungere som en hurtig transitforbindelse mellem de nationale og internationale forbindelser over Storebælt og Femern samt mulig ny Kattegatforbindelse.
Den Sjællandske Tværforbindelse - Samfundsøkonomisk analyse 2016 (pdf)
Den Sjællandske Tværforbindelsen i tal (pdf)
Folder: Den Sjællandske Tværforbindelse - En vej til vækst på Sjælland pdf).
Brancheanalyse: Tværforbindelsen - en vej til vækst på Sjælland (pdf).
Hvad betyder en udbygget Tværforbindelse for erhvervslivet? Virksomhedsinterviews 2015 (pdf).
Hvidbog - Den Sjællandske tværforbindelse (pdf).
Åbent brev til Folketingets transportordførere - September 2016 (pdf)
Åbent brev fra virksomheder - September 2016 (pdf)
Region Sjælland tænker stort. Artikel om en tværforbindelse og en Kattegatforbindelse (pdf).
Komiteen for den Sjællandske Tværforbindelse
Komitéen arbejder for etableringen af en ny motorvejsforbindelse mellem Rønnede-Næstved-Slagelse-Kalundborg. Komitéens medlemmer repræsenterer virksomheder, kommuner, regionen, medlemmer af Folketinget samt interesseorganisationer på Sjælland.
Komitéens aktiviteter koordineres af en styregruppe bestående af:
- Mads Elming, formand for komitéen, direktør Ardagh A/S, Næstved
- Lars Jensen, direktør Royal Unibrew, Faxe
- Bent Rasmussen, direktør Kalundborg Havn
- Heino Knudsen, regionrådsformand Region Sjælland
- Villum Christensen, medlem af Folketinget
- Magnus Heunicke, medlem af Folketinget
- Carsten Rasmussen, borgmester Næstved Kommune
- Martin Damm, borgmester Kalundborg Kommune
- John Dyrby Paulsen, borgmester Slagelse Kommune
- Ole Vive, borgmester Faxe Kommune
Region Sjælland giver sekretariatsbistand til komitéen.
Kontakt
Adresse
Region Sjælland
Regional Udvikling
Alléen 15
4180 Sorø
Åbningstider
Fredag 8.00 - 15.00.
Vi har åbent alle hverdage, undtagen hverdage mellem jul og nytår. Vi holder lukket alle helligdage og weekender.
Ring til os
Skriv til os
Opdateret fredag den 26. apr. 2024