Greater Copenhagen Trafikcharter
God infrastruktur er en forudsætning for udvikling og vækst
Region Sjælland er aktør i Greater Copenhagen. En samarbejdsorganisation for vækst og udvikling i Nordens største metropolregion med 4,4 mio. indbyggere bosat i Sydsverige og Østdanmark.
Via pilotprojekter og alliancer bygger Greater Copenhagen fundamentet for fremtidens vækst og velfærd. Det er Greater Copenhagens ambition, at vores region skal være et globalt center for bæredygtig vækst og grøn innovation.
Denne ambition vil vi indfri gennem samarbejde, som er nøglen til udvikling og innovation for Greater Copenhagens 85 kommuner og 4 regioner. Vi samarbejder med hinanden og skaber alliancer med vidensinstitutioner, virksomheder og myndigheder, regionalt og internationalt.
Læs mere om Greater Copenhagen samarbejdet
Derfor har Region Sjælland sammen med aktørerne i Greater Copenhagen vedtaget et fælles trafikcharter med forslag til en række indsatser, der stiller krav om lokale, regionale og nationale prioriteringer og investeringer i både Danmark og Sverige.
Læs om de forskellige indsatsområder herunder:
Københavns Lufthavn er et fælles trafikalt knudepunkt for Danmark og Sydsverige. Internationale forbindelser er afgørende for at skabe en attraktiv metropolregion.
Lufthavnen har årligt mere end 30 mio. passagerer. Udviklingen i antallet af flyrejsende stiller krav om løbende tilpasning af kapaciteten.
Udfordringer med klima og miljø stiller krav om fokus på grøn omstilling af lufthavnen og luftfarten. Effektiv kollektiv transport til og fra lufthavnen er afgørende både for at øge det geografiske opland og for at bidrage til grøn omstilling.
Femern Bæltforbindelsen er det væsentligste nye infrastrukturprojekt for Greater Copenhagen i den nærmeste fremtid for både person og godstransport. Femern Bælt spiller også en stor rolle for Sveriges og Danmarks handel med de kontinentale markeder.
Med forbindelsen bliver Greater Copenhagen koblet op på det europæiske højhastighedsnet i Hamborg. Jernbane anlæggene på Sjælland og en ny Storstrømsbro er vigtige forudsætninger både for Femern Bæltforbindelsen og for de interne forbindelser mod København og Malmø.
Samarbejdet om Øresundsbroen fremstår i Europa som et eksempel på et vellykket grænseregionalt samarbejde. Men på sigt forventes der kapacitetsproblemer på Øresunds broen. Der er også behov for en øget integration mellem Skåne, Halland og Sjælland for at sikre bæredygtig vækst og udvikling.
En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg er en mulighed for at sprede integrationen til et større område, og en Øresundmetro mellem København og Malmø er en mulighed for at styrke integrationen mellem de to storbyer. På længere sigt skal der på statslig niveau træffes beslutning om, hvordan forbindelserne skal udbygges.
Der er i Greater Copenhagen enighed om, at en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg skal bygges først og påbegyndes så hurtigt som muligt, samt at Øresunds metroen er koblet til udbygningen af Københavns metro, og kan bygges uafhængigt af om en HH-forbindelse er besluttet.
Nettet af jernbaner med høj hastighed skal udbygges i alle retninger. Tilgængeligheden til Århus, Hamburg, Oslo, Göteborg og Stockholm skal forbedres gennem etablering af højhastighedstog og tog med høj hastighed. Nettet er vigtigt i sig selv, men er samtidigt også vigtigt i forhold til Københavns Lufthavn.
En kommende højhastighedsbane fra Stockholm til Malmø skal via Øresundsbroen sørge for direkte opkobling til Københavns Lufthavn. Femern Bæltforbindelsen skal med tilhørende baneopgraderinger sørge for koblingen til Europa.
Der er også behov for at knytte Greater Copenhagen bedre sammen med Göteborg-Oslo området og det vestlige Danmark med hurtigere togforbindelser. En fast Kattegatforbindelse mellem Kalundborg og Århus med højhastighedstog fra København kan yderligere styrke forbindelserne til Jylland.
En konkurrencedygtig og attraktiv, grøn metropol er kende tegnet ved en velfungerende kollektiv trafik.
Det er vigtigt for virksomhederne, at de kan tiltrække den nødvendige arbejdskraft med de rigtige kompetencer. Medarbejderne skal på en smidig måde kunne nå deres arbejdsplads inden for en rimelig tid. Greater Copenhagen skal være ét sammenhængende arbejdsmarked – ét pendlingsområde.
Den kollektive trafik skal fremstå som et sammenhængende hele for at være attraktiv. Harmonisering af takster og billetter, implementering af nye teknologier og digitale løsninger, fremme af multimodale rejser, herunder udbygning af Parkér & Rejs faciliteter og fokus på cykling og aktiv transport, samt en organisering, der understøtter sammenhængen er vigtige elementer i dette.
Transportsektoren har traditionelt et højt energiforbrug med markante udledninger af forurenende eller uønskede stoffer, blandt andet CO2.
Med ambitionen om at sikre høj mobilitet og tilgængelighed er det nødvendigt at udvikle effektive transportløsninger, som reducerer CO2-udledninger fra transportsektoren og minimerer anvendelsen af fossile drivmidler.
Trods store investeringer i infrastruktur på baneområdet de kommende år i Skåne og på Sjælland vil vejtransport på lang sigt for både person og godstransport være den primære transportform i Greater Copenhagen. Derfor er det nødvendigt med flere initiativer, som kan omstille energiforbruget i vejtransporten til fossilfrie drivmidler.
Kontakt
Adresse
Region Sjælland
Regional Udvikling
Alléen 15
4180 Sorø
Åbningstider
Fredag 8.00 - 15.00.
Vi har åbent alle hverdage, undtagen hverdage mellem jul og nytår. Vi holder lukket alle helligdage og weekender.
Ring til os
Skriv til os
Opdateret tirsdag den 16. maj 2023