Hvis du ønsker at skifte gymnasial uddannelse eller institution

Ønsker du at skifte gymnasial uddannelse eller institution. Så læs mere om dine muligheder her på siden.
Udråbstegn ikon

Vær opmærksom på

Opgaven med skift mellem institutionerne overgår fra den 1. juli 2024 til skolerne.

Ønsker du at skifte institution eller gymnasial uddannelse efter den 1. juli 2024 skal du kontakte skolerne direkte og høre om ledige pladser.

Du skal derfor ikke længere kontakte regionen for at høre om ledige pladser efter den 1. juli 2024.

Det er muligt at skifte til en anden gymnasial uddannelse eller institution fra den 10. maj.

Du skal kontakte din bopælsregion, hvorefter du vil blive vejledt om processen for skift af gymnasial uddannelse eller institution.

Omvalg

Fra det øjeblik du modtager brevet om pladsreservation til du får besked om, at du er endeligt optaget på den skole, du har fået reserveret plads på, har du mulighed for at vælge om i Optagelse.dk.

Regionen skal derefter behandle din nye ansøgning efter de samme regler, som gælder for eftertilmeldere. Disse er:

• Hvis der er plads på en af de skoler du har skrevet på din ansøgning, kan du få plads på en af disse skoler.
  • Hvis der ikke er plads på en af dine prioriterede skoler, skal regionen fordele dig til den uddannelse, du har søgt som 1. prioritet, på den skole, hvor der er ledig kapacitet, og hvortil du har kortest transporttid.
  • Regionen kan se bort fra dine prioriterede ønsker, hvis der er ledig plads på en anden skole inden for 45 minutters transporttid.

Hvis du vil vælge om i Optagelse.dk, skal du:

1. Fra 1. juli 2024 kontakte skolerne direkte for at høre om de har ledige pladser.
  2. Tilføje ekstra prioriteter på din ansøgning i Optagelse.dk, hvis du har nye uddannelsesønsker. Du kan ikke ændre i den allerede prioriterede rækkefølge.
  3. Underskrive din ansøgning, hvis du har ændret i den – dine forældre skal også underskrive ansøgningen, hvis du er under 18.
  4. Bede den skole, hvor du har en reserveret plads, om at videresende din ansøgning, til den skole, du ønsker at få plads på.

Vær opmærksom på:

Du mister din reserverede plads, når du beder reservationsskolen om at videresende din ansøgning i Optagelse.dk. Selvom der er ledig plads på en skole, når du omprioriterer i Optagelse.dk, vil pladsen kunne besættes af en anden ansøger, inden din ansøgning bliver behandlet af regionen.

Der kan ikke føres venteliste eller garanteres, at du kan få en ledig plads på en skole, du har prioriteret. Det kan heller ikke garanteres, at du ikke igen vil blive tildelt plads på den skole, hvor du fik reserveret plads i maj.

Regional Udvikling

Åbningstider

Mandag – torsdag 8.00 - 15.30
Fredag 8.00 - 15.00.
Vi har åbent alle hverdage, undtagen hverdage mellem jul og nytår. Vi holder lukket alle helligdage og weekender.

Mandag - fredag: 9.00 - 15.00