Webtilgængelighed på hjemmesider og intranet
Hvad er webtilgængelighed?
Webtilgængelighed betyder, at alle offentlige hjemmesider skal kunne tilgås og forstås af alle uafhængigt af et handicap eller en funktionsnedsættelse. Grundlæggende betyder det, at en person med eksempelvis et høre- eller synshandicap skal kunne finde rundt på en hjemmeside og forstå indholdet på lige fod med folk uden handicap.
Det er nogle tekniske og indholdsmæssige standarder, vi som offentlig myndighed skal leve op til på vores hjemmesider, intranet og apps. Alle hjemmesider, der hører ind under Region Sjælland som helhed, skal altså overholde webtilgængelighedsloven.
Du kan læse mere om webtilgængelighed hos Digitaliseringsstyrelsen
Hvad er dit ansvar som lokalredaktør?
Du har ansvar for, at din hjemmeside og dens indhold lever op til loven om webtilgængelighed. Det gælder både dit eksisterende og dit nye indhold på hjemmesiden. Kontakt webteamet i Sorø, hvis du har spørgsmål til at komme godt i gang med webtilgængelighed.
Gør dit indhold webtilgængelig
Du kan kigge på flere ting i forhold til webtilgængelighed. En side på en hjemmeside består af flere elementer. Nogle af elementerne er nødvendige, mens du kan tilføje andre efter behov. Tekst er nødvendig på en side og skal være formateret korrekt. Det vil sige:
- Al tekst skal stå i et tekst-modul.
- Alle overskrifter skal være tagget med et H-tag, som følger sidens hierarki. Du må ikke lave overskrifter ved kun at gøre skriften fed.
- Lav korte tekstafsnit med underoverskrifter.
- Lav sigende link-titler. En link-titel må ikke kun være "Her" eller "Læs mere her".
Elementer som billeder, videoer og dokumenter er ikke nødvendige på en side. Hvis de skal lægges op på hjemmesiden, skal du sørge for, de er webtilgængelige. Se, hvordan du gør billeder, videoer og dokumenter webtilgængelige i nedenstående accordion.
For at være webtilgængelig skal dit billede have en alt-tekst (alternativ tekst). Det gælder uanset, om billedet er dekorativt eller ej. Alt-teksten gør det muligt for en skærmlæser at læse et billede op for en person med et synshandicap eller lignende. Den bliver også vist, hvis browseren ikke kan loade billedet.
Gør alt-teksten så beskrivende som muligt. Undgå korte, generiske beskrivelser som "Hest". Prøv i stedet at skrive "Der står en hvid hest med en sort manke på en græsmark."
Der må ikke være tekst på dit billede. I stedet skal du sætte teksten ind i det valgte billedmodul som billedtekst. Hvis du ikke kan undgå billeder med tekst på, skal du også skrive teksten på billedet ind i billedets alt-tekst. På den måde får en synshandicappet læst billedet højt og kan få betydningen af teksten med.
Videoer skal have undertekster, hvis der bliver sagt noget i videoen. Underteksterne bliver brugt af hjælpeværktøjer som en skærmlæser til at læse indholdet op for personer med et syns- eller hørehandicap eller lignende. Ved at bruge undertekster sikrer vi, at alle kan forstå videoens indhold.
Når du vil lægge en video på din hjemmeside, skal du:
- Uploade videoen på regionens 23Video-profil og have et let-forståeligt filnavn.
- Sørge for, videoen har undertekster. Hvis videoen ikke har undertekster i forvejen, kan du lægge dem ind gennem 23Video. Du må IKKE brænde underteksterne ind i videoen. Det kan skærmlæseren ikke læse.
- Sætte et video-modul ind på den side, hvor videoen skal ligge. Der sætter du videoens link fra 23Video ind.
Husk:
- Du må ikke bruge videoer fra andre tjenester end 23Video.
- Der skal være samtykker fra alle personer, man kan genkende i din video.
Læs regionens guidelines omkring samtykke på billeder og i videoer.
Undtagelser:
Hvis du optager en live-video, behøver du ikke undertekste den med det samme. Du skal dog give videoen undertekster senest 14 arbejdsdage efter, den blev optaget.
Så vidt muligt skal du undgå dokumenter på hjemmesiden. Dokumenter på en hjemmeside er ikke den bedste måde at formidle information, blandt andet fordi dokumenter ikke er optimeret til mobil. Derfor bør du altid sørge for at flette egnet indhold direkte ind på din indholdsside på hjemmesiden, så vidt det kan lade sig gøre.
Der kan dog være situationer, hvor det er nødvendigt at dele information i dokumenter - for eksempel en pdf. Hvis du ikke kan undgå at lægge et dokument op, skal dit dokument være webtilgængeligt og i en pdf-version.
Du må ikke:
- Uploade word-dokumenter eller andet, som kan redigeres i.
- Vælge dokumenter, som er scannet ind - også selvom det er gemt som en pdf-fil. En skærmlæser opfatter en scannet pdf som et billede, som ikke er digitalt tilgængelig.
Sæt teksten i dit dokument rigtigt op
Du kan gøre dit dokument webtilgængeligt ud fra samme principper, som når du gør en tekst webtilgængelig. Læs gerne afsnittet om tekst i denne accordion.
Du kan også læse vejledningerne i regionens indholdspolitik
Hjælp til webtilgængelighed i Office-apps
Værktøjet 'Tilgængelighedskontrol' findes i Word-skrivebordsappen. Tilgængelighedskontrol kan hjælpe dig med at gøre dit dokument webtilgængeligt, ved at vise dig en liste over fejl og advarsler. Du får samtidig anbefalinger til, hvordan du løser hver enkelt problem.
Læs Microsofts vejledning til tilgængelighedskontrol i Word
Hjælp til webtilgængelighed i Assist Pro
Assist Pro er et værktøj, der gør det muligt hurtigt at kontrollere og øge tilgængeligheden i Word, Excel og PowerPoint, inden du konverterer dokumentet til en PDF og lægger det på hjemmesiden.
Værktøjet kontrollerer dokumentet og viser dig, hvor og hvordan du kan optimere tilgængeligheden i dit dokument. Assist Pro gør det også let at angive alternative og beskrivende tekster til alle dele af dokumentet.
Læs mere om Assist Pro på intranettet, hvor du også finder en brugermanual til programmet
Kontakt webteamet
Adresse
Region Sjælland
Koncern Ledelse og Kommunikation
Medier og Omdømme, Web
Alleen 15
4180 Sorø
Ring til os
Skriv til os
Øvrig information
Du må ikke sende os personfølsomme og fortrolige oplysninger.
Opdateret tirsdag den 19. nov. 2024