Webtilgængelighed på hjemmesider og intranet
Hvad er webtilgængelighed?
Webtilgængelighed går ud på, at alle offentlige hjemmesider skal kunne tilgås og forstås af alle uafhængigt af et handicap eller en funktionsnedsættelse.
Grundlæggende betyder det, at en person med eksempelvis et høre- eller synshandicap skal kunne finde rundt på en hjemmeside og forstå indholdet på lige fod med folk uden handicap.
Det er nogle tekniske og indholdsmæssige standarder, vi som offentlig myndighed skal leve op til på vores hjemmesider, intranet og apps.
Alle hjemmesider, der hører ind under Region Sjælland som helhed, skal altså overholde webtilgængelighedsloven.
Hvad er dit ansvar som lokalredaktør?
Det er dit ansvar som lokalredaktør, at din hjemmeside og dens indhold lever op til loven om webtilgængelighed. Det gælder både alt dit eksisterende og nye indhold på hjemmesiden.
Kontakt webteamet i Sorø, hvis du har spørgsmål til at komme godt i gang med webtilgængelighed.
Sådan gør du dit indhold webtilgængelig
Der er flere ting, du skal kigge på i forhold til webtilgængelighed. En side på en hjemmeside består af flere elementer. Nogle af elementerne er nødvendige, mens andre kan tilføjes efter behov.
Tekst er nødvendig på en side og skal være formateret korrekt. Det vil sige:
- Al tekst skal være i et tekst-modul
- Alle overskrifter skal tagges som et H-tag, som følger sidens hierarki. Du må ikke lave overskrifter ved kun at gøre skriften fed.
- Lav korte tekstafsnit med underoverskrifter.
- Lav sigende link-titler. En link-titel må ikke kun være "Her" eller "Læs mere her". Skriv også i en parentes, hvis linket åbner i en ny fane.
Elementer som billeder, videoer og dokumenter er ikke nødvendige på en side, men skal være gjort webtilgængelige, hvis de skal ligges op.
Se, hvordan du gør billeder, videoer og dokumenter webtilgængelige, i nedenstående accordion.
For at være webtilgængelig skal et billede have en alt-tekst (alternativ tekst). Det gælder uanset om billedet er dekorativt eller ej. Alt-teksten gør det muligt for en skærmlæser at læse et billede op for en person med et synshandicap. Den bliver også vist, hvis browseren ikke kan loade billedet.
Gør alt-teksten så beskrivende som muligt. Undgå korte, generiske beskrivelser som "Hest". Prøv i stedet at skrive "På billedet står en hvid hest med en sort manke. Hesten står på en grøn græsmark."
Der må ikke være tekst på billedet. Tekst skal sættes ind i det valgte billedmodul som billedtekst i stedet. Kan du ikke undgå billeder med tekst på, skal teksten på billedet også skrives ind i billedets alt-tekst, så en synshandicappet kan få læst billedet højt og få betydningen af teksten med.
Videoer skal have undertekster på, hvis der bliver sagt noget i videoen. Underteksterne bliver brugt af hjælpeværktøjer, såsom en skærmlæser, til at læse indholdet op for personer med et syns- eller hørehandicap eller lignende. Ved at bruge undertekster sikrer vi, at alle kan forstå videoens indhold.
Når du vil lægge en video på din hjemmeside, skal den:
- Uploades på regionens 23Video-profil og have et let-forståeligt filnavn.
- Hvis videoen ikke har undertekster i forvejen, kan du lægge dem ind gennem 23Video.
- Sætte et video-modul ind på den side, hvor videoen skal ligge. Der sætter du videoens link fra 23Video ind.
Husk:
- Du må ikke bruge videoer fra andre tjenester end 23Video
- Der skal være samtykker til alle videoer med genkendelige personer.
Læs regionens guidelines omkring samtykke på billeder og i videoer.
Undtagelser:
Hvis du optager en live-video, behøver den ikke være undertekstet med det samme. Du skal dog tekste videoen senest 14 arbejdsdage efter, den blev optaget.
Så vidt muligt skal du undgå dokumenter på hjemmesiden. Alt indhold, der på nogen måde kan flettes ind som en del af sidens indhold, skal det. Hvis du ikke kan undgå at lægge et dokument op, skal dokumentet være webtilgængeligt og i en pdf-version.
Du må ikke:
- Uploade word-dokumenter eller andet, som kan redigeres i.
- Vælge dokumenter, som er scannet ind - også selvom det er gemt som en pdf-fil. En skærmlæser vil registrere en scannet pdf som et billede, som ikke er digitalt tilgængelig.
Sæt teksten i dit dokument rigtigt op
Du kan gøre dit dokument webtilgængeligt ud fra samme principper, som når du gør en tekst webtilgængelig. Læs gerne afsnittet om tekst i denne accordion.
Du kan også læse vejledningerne i regionens indholdspolitik
Hjælp til webtilgængelighed i Office-apps
Værktøjet 'Tilgængelighedskontrol' findes i Word-skrivebordsappen. Tilgængelighedskontrol kan hjælpe dig med at gøre dit dokument webtilgængeligt, ved at vise dig en liste over fejl og advarsler. Du får samtidig anbefalinger til, hvordan du løser hver enkelt problem.
Hjælp til webtilgængelighed i Assist Pro
Assist Pro er et værktøj, der gør det muligt hurtigt at kontrollere og øge tilgængeligheden i Word, Excel og PowerPoint, inden du konverterer dokumentet til en PDF og lægger det på hjemmesiden.
Værktøjet kontrollerer dokumentet og viser dig, hvor og hvordan du kan optimere tilgængeligheden i dit dokument. Assist Pro gør det også let at angive alternative og beskrivende tekster til alle dele af dokumentet.
Læs mere om Assist Pro på intranettet, hvor du også finder en brugermanual til programmet
Opdateret mandag den 14. okt. 2024