Søgemaskineoptimering: Sådan gør du
Hvordan får jeg min side vist i Google?
Det spørgsmål får vi tit, men der er ingen smutvej til en bedre placering. Hvis du vil have bedre resultater i søgninger, skal du arbejde med kvaliteten af dit indhold. Du kan starte med:
- Lav gode, præcise sitetitler, overskrifter og afsnitsoverskrifter, som fokuserer på sidens nøgleord.
- Lav en god struktur ved at inddele din side i afsnit.
- Formater dine overskrifter som H2, H3 og så videre i stedet for at markere dem i fed.
- Lav unikt indhold.
- Brug gode links, der har sigende linktekster.
- Skriv en alt-tekst til alle dine billeder.
- Opdater og vedligehold dit indhold jævnligt.
Hvis du fokuserer på ovenstående, kan du gøre meget for din sides placeringen i søgemaskiner. Det gælder både søgemaskiner som Google og vores egen søgemaskine på hjemmesiderne.
Fokusér på nøgleord: Hvad søger brugerne efter?
Når din side skal være nemmere at finde i søgninger, er nøgleord noget du skal se på. Det er de ord, din bruger har i hovedet, når de søger efter den viden, der gerne skal lede dem til din side på vores hjemmeside. Det er især vigtigt at bruge nøgleord i sitetitler, overskrifter og afsnitsoverskrifter.
Feltet "Søgemaskineoptimering"
Back-end i Umbraco finder du feltet 'Søgemaskineoptimering'. Det felt bruger vi ikke som udgangspunkt. Kontakt webteamet eller en anden kommunikationsmedarbejder, før du udfylder det.
Vores egen søgemaskine
På alle Region Sjællands hjemmesider findes en intern søgemaskine, som kan bruges til at søge i indholdet på hjemmesiden.
De faktorer som gælder for søgeoptimering ift. eksterne søgemaskiner (fx Google) gælder overordnet også for vores egen, interne søgemaskine.
Vores søgemaskine:
- Udvikler sig dynamisk ift. de søgninger som kommer ind - den bliver altså bedre over tid
- Giver os (webredaktører) mulighed for at lave tilpasninger, eksempelvis justere ind ved stavefejl og relevante synonymer
- Giver os mulighed for at rangere sider - altså styre hvilke sider, der skal vises øverst ved bestemte søgninger.
Oplever du at din indholdsside er svær at finde, når du søger internt på vores hjemmesider, skal du først og fremmest kigge på om dit indhold kan forbedres.
Hvis du allerede har søgeoptimeret dit indhold, men fortsat oplever problemer, kan du får hjælp til at kigge på mulighederne hos webteamet.
Opdateret fredag den 20. dec. 2024