Links: Sådan opretter du et link

Links i din tekst skal lede modtagerne videre til relateret eller uddybende information eller mulighed for handling. Læs hvordan du laver links i teksten.

Om links

Links skal lede brugerne videre til relateret eller uddybende information eller mulighed for handling.

Det gode link forudser, hvad brugeren ønsker at gøre eller læse mere om. Det kan være  en patient der vil bestille en tid, kontakte en afdeling eller læse om relaterede emner.

Links bruges også til at vise filer fra Umbracos mediearkiv.

Læs mere om hvordan du linker til en fil

Det gode link

Et godt link er placeret for sig selv, i forlængelse af et relateret tekstafsnit, og ikke inde i selve teksten. Det gør det lettere for modtageren at læse teksten og finde relevante links, når linket står for sig selv. Et godt link skal desuden have en god linktekst.

Den gode linktekst:

• indeholder typisk cirka 7 ord og et nøgleord
  • er en hel sætning, der beskriver for brugeren hvad der linkes til og hvor linket fører hen, så modtagerne ved, hvad de får, når de klikker på linket
  • slutter ikke med et punktum

Hvorfor er gode links vigtige?

Links er en god service til brugerne og gode links til og fra vores hjemmesider er også med til at opbygge troværdighed og gavner vores vurderinger i søgemaskiner, eksempelvis Google.

Interne og eksterne links

Når man arbejder med hjemmesider skelnes der mellem interne links og eksterne links.

Et internt link er til en side på eget domæne - altså på din specifikke hjemmeside.

For et link på Sjællands Universitetshospitals hjemmeside, vil det altså være et link til en anden side som også ligger på Sjællands Universitetshospitals hjemmeside. Derimod vil et link som leder til en side på RegionSjælland.dk blive betragtet som et eksternt link.

Et eksternt link er til en side, som ikke ligger på eget domæne.

For et link på Sjællands Universitetshospitals hjemmeside, vil det altså være et link til en side på en anden hjemmeside, for eksempel en hjemmeside for et andet sygehus, en kommune, styrelse, RegionSjælland.dk eller lignende.

Ved eksterne links, altså links til indhold uden for eget domæne (din egen specifikke hjemmeside), skal du huske at markere boksen 'Åben linket i et nyt vindue eller fane'

Vejledning