Det Nære Sundhedsvæsens organisation
Organisationsdiagram, juni 2024 (pdf)
Hovedopgaver i funktioner og stabe
Øverste ledelse
Det Nære Sundhedsvæsen ledes af en direktør og en konstitueret vicedirektør.
Ledelsen har det overordnede kliniske og administrative ansvar i Det Nære Sundhedsvæsen.
Vores opgaver
Vi har ansvaret for, at:
- Sikre at Det Nære Sundhedsvæsen udvikles i tråd med "Region Sjælland - for borgerne. Strategi 2022-2025".
- Sundhedsaftalen mellem kommuner, almen praksis og sygehusene i Regionen udarbejdes, implementeres og evalueres, som en central ramme for det fælles sundhedsvæsen. Vi arbejder med fokus og forenkling for at fremme og udbrede synlige resultater.
- Sikre udvikling og implementering af politisk bestemte strategiske visioner og at den årlige budgetaftales besluttede indsatser for DNS effektueres.
- Bindeled fra koncerndirektion og det politiske niveau. Levere betjening af samarbejdsudvalg og politiske udvalgsmøder, bistå med udvikling af strategiske aftaler, oplæg med mere.
- Den kliniske drift, så som lægevagt, behandling i eget hjem, ydelser ifm. den regionale tandpleje og nærklinikker, afvikles med kvalitet og rentabilitet.
Hvem er vi
Vi består af en direktør og en konstitueret vicedirektør.
Vi har kontorer i Regionshuset i Sorø og på sygehuset i Næstved, men kommer ofte rundt i Regionen.
Kliniske funktioner
Den kliniske del af Det Nære Sundhedsvæsen består af tre funktionsområder.
Lægevagt og eHospitalsindsatser
Lægevagten og eHospitalet tilbyder helt overordnet borgere forskellige former for behandling, vejledning og forebyggelse i forhold til sundhed og sygdom.
Lægevagten håndterer henvendelser fra borgere som oplever akut opstået sygdom eller akut forværring af eksisterende sygdom når egen læge har lukket.
I eHospitalet, som er Danmarks første af sin art, kan man være indlagt i eller tæt på eget hjem og modtage behandling, som ellers skulle være sket på et sygehus. Derudover tilbyder eHospitalet hjælp til håndtering og egen-mestring af kronisk sygdom.
Vores opgaver
Lægevagten
Regionen har overtaget den fulde drift af lægevagten, som har åbent når borgernes egen læge har lukket – alle hverdage kl. 16-08 og hele døgnet i weekender og helligdage. Borgerne kan kontakte Lægevagten, når egen læge har lukket og det ikke kan vente til egen læge er tilgængelig.
Lægevagten tilbyder telefonkonsultationer, videokonsultationer, fysiske konsultationer og sygebesøg i borgernes eget hjem.
Video- og telefonkonsultationer håndteres af læger eller sygeplejersker, som kan konferere med en læge, som er fysisk til stede. De fysiske konsultationer varetages af læger, som understøttes af sygeplejersker eller paramedicinere. Og endelig afholdes sygebesøg af læger og paramedicinere, eller paramedicinere med en læge på video.
Lægevagten understøttes desuden af administrativt personale.
eHospitalet - hjemmebehandling
Patienter kan visiteres til at blive indlagt i eHospitalet af eHospitalets læge. Behandlingen foregår i eller tæt på eget hjem. eHospitalet har behandlingsansvaret og gennemfører virtuelle stuegange efter behov.
Behandlingen kan f.eks. være antibiotika i drop, væskebehandling, smertebehandling.
eHospitalets læge har, som udgangspunkt, behandlingsansvaret for patienter indlagt i eHospitalet. Der er et tæt samarbejde mellem eHospitalets læger og sygeplejersker om at sikre behandlingen af og dialogen og samarbejdet med de indlagte patienter.
Kommunens sundhedspersonale eller eHospitalets mobile behandlingsenheder forestår selve behandlingen af patienterne, hvilket kræver et tæt samarbejde med regionens 17 kommuner.
eHospitalet - forebyggende indsatser
Der arbejdes med flere typer af forebyggende indsatser:
- PreCare-KOL er et tilbud for borgere med KOL, der bidrager til at skabe tryghed i deres hverdag med en kronisk sygdom. Borgerne foretager selv målinger af kliniske værdier i eget hjem via digitale devices.
Sygeplejersker i eHospitalet monitorerer målingerne og understøtter dette med en tæt dialog med patienterne og evt. sundhedspersonale i deres bopælskommuner.
Personalet står ligeledes til rådighed for borgere, som har behov for kompetent og sundhedsfaglig hjælp og rådgivning om deres sundhed og sygdom. - Aktiv patientstøtte er et telefonisk tilbud til kronisk syge patienter. Personalet i eHospitalet støtter patienterne til at se muligheder og giver værktøjer, som kan hjælpe patienterne med få det bedre på i deres hverdag med sygdom. Som sygeplejerske følger du de samme patienter, således at der kan skabes en tryg relation.
- Kompetencecenter for lungesygdom tilbyder rådgivning og undervisning til sundhedsprofessionelle i Region Sjælland i arbejdet med kroniske lungesygdomme. Formålet er at styrke deres forudsætninger for at skabe bedre sundhed og mestring af sygdom hos borgere og patienter. Opgaverne vil f.eks. være rådgivning og sparring med sundhedsfaglige aktører samt planlægning og gennemførelse af uddannelsesindsatser.
Hvem er vi?
Området består af funktionschefer, en lægefaglig chef samt koordinatorer. Opgaverne løses af læger, sygeplejersker, paramedicinere samt andet sundhedsfagligt personale. Opgaverne understøttes desuden af administrative funktioner.
Medarbejderne i eHospitalet holder primært til i bygninger på Næstved Sygehus.
Medarbejderne i Lægevagten er spredt ud på flere lokationer afhængigt at typen af opgave. Visitationen foregår primært fra lokaler på Næstved sygehus. Derudover er der 11 konsultationssteder fordelt over regionen samt sygebesøgsbiler, som dækker hele regionen.
Administrative opgaver omkring Lægevagten løses primært fra Regionshuset i Sorø.
Region Sjællands Tandpleje tager sig af tandpleje for borgere, der er henvist fra de kommunale tandklinikker i Region Sjælland. Vi behandler også ansøgninger fra borgere, der søger om tilskud hos regionen til tandbehandling.
Vi dækker tandplejen indenfor følgende paragraffer i Sundhedsloven:
- Regionstandplejen: Sundhedslovens § 162 og 163
- Specialtandplejen: Sundhedslovens § 133
- Tilskudssager: Sundhedsloven § 166
- Forebyggende tandpleje til strålepatienter
- Tandpinevagten.
Vores opgaver
Vores fire enheder udfører hver opgaver for forskellige områder: Regionstandplejen, Specialtandplejen, Tilskudssager og Tandpinevagten.
Tandbehandling sker som udgangspunkt på Tand-, mund- og købekirurgisk afdeling på SUH Køge og i vores faste klinikker i Slagelse og Nykøbing Falster.
For at tilstræbe Region Sjællands strategi om nærhedsprincipper og for at yde god service, sker visitation til regionstandplejen typisk ude i den kommunale tandpleje.
-
Regionstandplejen
Et tilbud til børn og unge under 22 år med særlige problemer med tænderne kan få dette tilbud med specialiseret tandpleje.
For eksempel ved medfødt tandmangel (agenesi), forstyrrelser ved tanddannelse eller andre tandlægevidenskabelige lidelser, der kan ubehandlet medfører varig nedsættelse af funktioner.
Patienterne bliver henvist fra Børne- og ungetandplejen og privat praksis. Teamet består af specialtandlæge med speciale i tandregulering (ortodontister) og kæbekirurger.
Visitationer sker central og decentralt, og behandlingerne sker i samarbejde med afdelingen for Tand- Mund- og Kæbekirurgi (TMK) på Næstved Sygehus eller Sjællands Universitetshospital, Køge.
Læs om Regionaltandplejen -
Specialtandplejen
Et specialiseret tandplejetilbud til sindslidende, psykisk udviklingshæmmede med flere, der ikke kan udnytte de almindelige tandplejetilbud i børne- og ungdomstandplejen, praksistandplejen eller omsorgstandplejen.
Læs mere om Specialtanplejen -
Tilskudssager
Borgere kan søge tilskud til tandbehandling under Sundhedsloven § 166, hvis de har betydelige og dokumenterede tandproblemer efter sygdom eller behandling.
Det gælder for:- Borgere der har Sjøgrens Syndrom, og som kan dokumentere betydelige tandproblemer.
- Kræftpatienter, der har modtaget kemoterapi.
- Kræftpatienter der kan dokumentere betydelige tandproblemer efter strålebehandling i området hoved- eller halsen.
Vi behandler ansøgningerne i Region Sjællands Tandpleje i Næstved.
Læs mere om tilskudsager
-
Forebyggende tandpleje til strålepatienter
Region Sjælland tilbyder gratis forebyggende tandpleje, til borgere der skal i strålebehandling på grund af kræft i hoved- og halsområdet.
Region Sjællands Tandpleje laver et program for forebyggende tandpleje, der er specielt målrettet de tandproblemer, som den enkelte borger står med i forbindelse med sin strålebehandling. Dette kan have stor lindrende betydning for borgerens livskvalitet.
Region Sjællands Tandpleje stiller de redskaber til rådighed, som er nødvendige for et godt forløb.
Region Sjællands Tandpleje er på Næstved Sygehus, hvor også strålebehandling foregår. Vi kan efter første besøg tilbyde hjemmebesøg.
-
Tandpinevagten
Regionen varetager opgaven i samarbejde med kommunerne og de privat tandlæger i regionen.
Der er åbent alle weekender og helligdage, også fredagen efter Kristi Himmelfartsdag, de tre hverdage op til påsken og hverdagene mellem jul og nytår.
Læs mere om tandpinevagten
Hvem er vi
Vi er tandlæge, specialtandlæger og tandlægeassistenter og holder til ved Tand-, Mund- og Kæbekirurgisk Afdeling på Næstved Sygehus.
Nærklinikkerne er lægeklinikker i områder, hvor det er svært et rekruttere almen praktiserende læger.
For at sikre borgerne i disse områder et godt og trygt sundhedstilbud i deres nærområde, opretter Region Sjælland disse nærklinikker.
Nærklinikkerne er ejet og drevet af Region Sjælland. De er beliggende i vandkantsområder som Nakskov, Stege, Kalundborg og Nykøbing Sjælland.
Vores opgaver
- Nærklinikkerne fungerer som almene lægeklinikker. Borgerne kan blive tilmeldt Nærklinikkerne og have den lokale Nærklinik som ”egen læge”.
- Nærklinikkerne skal styrke rekrutteringen af læger til de kommuner, hvor udfordringen med at rekruttere læger er størst.
- Nærklinikkerne skal tilbyde ansættelse af læger, der ønsker at prøve kræfter med at arbejde som praktiserende læge uden at skulle drive sin egen praksis.
- Nærklinikkerne skal udvikle nye former for organisation og behandling og stimulerer nye samarbejdsformer mellem sygehus og almen praksis.
- Nærklinikkerne arbejder med at øge brugen af digitale løsninger i arbejdet med borgerne.
Hvem er vi
Nærklinikkerne er overordnet ledet af en sundhedsfaglig leder.
I hver nærklinik møder du en fast stab af medarbejdere. Det er sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter og sekretærer. Læger er i forskelligt omfang tilknyttet klinikken. Dette er enten som fast ansatte læger, konsulenter eller vikarer.
Der er i hver klinik en praksismanager, som varetager den daglige ledelse, drift, og administration. Praksismanageren er uddannet sygeplejerske og varetager derfor også sygepleje til den enkelte borger.
Vi gør vores bedste hver dag for at give dig en tryg og god oplevelse såvel i telefonkontakten som ved fremmøde i klinikken.
Stabsfunktioner
Der er fem stabe i Det Nære Sundhedsvæsen, hvoraf de to hører under enhedschefen i kliniske funktioner og de tre klassiske stabe hører under stabschefen.
Praksis og forebyggelse har tre overordnede opgaver.
Vores opgaver
1. Vi sørger for samarbejdet med regionens privatpraktiserende sundhedsleverandører, også kaldet praksissektoren. Det er de almen praktiserende læger, privatpraktiserende speciallæger, fysioterapeuter, psykologer, kiropraktorer og fodterapeuter.
Det indebærer blandt andet ansvaret for sekretariatsbetjening af seks politiske samarbejdsudvalg, samarbejde med den politiske og administrative ledelse, kommuner og sundhedsfaglige interesseorganisationer.
2. Vi har ansvaret for en række forebyggelsesopgaver, hvis overordnede formål er at undgå indlæggelser på regionens sygehuse.
3. Vi varetager den juridisk understøttelse af arbejdet i Det Nære Sundhedsvæsen. Det gælder blandt andet behandling af borgerklager, anmodninger om aktindsigt og andre opgaver i forhold til sundhedsjura og forvaltningsret.
Hvem er vi
Funktionsområdet består af en funktionschef og 14 konsulenter og jurister, som holder til i Regionshuset i Sorø.
Det politiske sekretariat i Det Nære Sundhedsvæsen betjener de politiske udvalg i regionen samt Sundhedssamarbejdsudvalget, der sætter retning for udviklingen af det tværsektorielle samarbejde i regionen. Den politiske betjening består af at skrive mødegrundlag, lave faglige eller politiske oplæg, så politikerne klædes på til at træffe politiske beslutninger.
Vores opgaver
Det politiske sekretariat hjælper virksomhedsledelsen med politikudvikling og bistår med generel ledelsesbetjening. Det betyder også, at medarbejderne i det politiske sekretariat har snitflader og samarbejde med alle områder af Det Nære Sundhedsvæsen, og en stor del af regionens øvrige virksomhedsområder.
Hvem er vi
Vi er et team med dedikerede kolleger med kort vej fra idé til handling og en kultur med åbenhed for nye input. Vi styrer den ugentlige drift via procestavlemøder, som sikrer flow og koordinering i forhold til opgaveløsningen. Arbejdsklimaet er uformelt og præget af stort fagligt engagement, hvor der løftes i flok.
Med et budget på over fire milliarder kroner er Det Nære Sundhedsvæsen det største virksomhedsområde i Region Sjælland.
En betydelig del af dette budget er udbetalinger til praksisområdet, udbetaling af tilskud til sygesikringsmedicin købt på apotekerne og udgifter i forbindelse med hjemmeboende respiratorpatienter. Områder der alle kan karakteriseres som økonomisk ”svært styrbare”.
Hertil kommer en betydelig projektøkonomi og ikke uvæsentlig budget knyttet til basisdriften og til de mange opgaver, som Det Nære Sundhedsvæsen også varetager.
I Økonomi har vi fokus på at udvikle en robust, automatisk og moderne økonomistyring, der understøtter den økonomiske prioritering i virksomhedens kliniske og administrative områder, og som generelt bidrager at opnå de strategiske mål som Det Nære Sundhedsvæsen er sat i verden for.
Vores opgaver
I Økonomi har vi følgende hovedopgaver:
• Afregning med praksisområdet
• Betaling af fakturaer
• Controlling og økonomiske analyser
• Regnskab, budgetlægning og økonomistyring
• Ledelsesinformation til alle niveauer i organisationen
• Udarbejdelse og opfølgning på ledelsestilsynet.
• Analyser til brug for klinisk kvalitet, klinisk aktivitet og sikker drift.
Hvem er vi
Vi består af en økonomichef og i alt 22 medarbejdere fordelt på fire teams:
- Budget og regnskab
- Analyse og data
- Afregning
- Controlling,
Alle holder til i Regionshuset i Sorø.
Funktionsområdet er sammensat af tre store teams:
- Kvalitetsenheden
- Lægemiddelenheden
- KAP-S; Kvalitet i Almen Praksis, Sjælland.
Hertil kommer et samarbejde med Lægelig Videreuddannelse om kvalitetssikring af den almen medicinske hoveduddannelses uddannelseselement i Lægevagten.
Vores opgaver
Kvalitet:
Kvalitetsenheden har overordnet ansvar for sikring og udvikling af kvalitet og patientsikkerhed i Det Nære Sundhedsvæsens kliniske enheder og i det tværsektorielle samarbejde, som DNS deltager i.
KAP-S understøtter kvalitetsudvikling og kvalitetssikring i almen praksis. Kvalitetsenheden understøtter kvalitets og patientsikkerhedsarbejdet i den øvrige del af primærsektoren.
Lægemidler:
Lægemiddelenhedens overordnede opgave er at fremme rationel lægemiddelbehandling i primærsektoren og ved sektorovergange.
Lægemiddelenheden arbejder både med individuel rådgivning af praktiserende læger og bidrager med kvalitetsudvikling i forhold til lægemiddelordinationer i klynger ved levering af data.
Lægemiddelenheden har et tæt samarbejde med Den regionale Lægemiddelkommité, Region Sjællands sygehusapotek samt Region Sjællands Klinisk Farmakologiske enhed.
Kvalitetsenheden, KAP-S og Lægemiddelenheden har mange snitflader og der er tætte samarbejdsrelationer om kvalitetssikring, patientsikkerhed og kvalitetsudvikling.
Hvem er vi
Vi består af en konstitueret funktionschef for både Kvalitetsenheden, Lægemiddelenheden og KAP-S.
Medarbejdere har forskellige faglige baggrunde.
- Kvalitetsenheden består af fire medarbejdere, en chefkonsulent, en risikomanager og to konsulenter.
- Lægemiddelenheden består af fire regionale lægemiddelkonsulenter, to lægefaglige konsulenter og en administrativ medarbejder.
Læs mere om Lægemiddelenheden - KAP-S består af teamleder, to datakonsulenter, to konsulenter og en sekretær. Derudover er fire praktiserende læger ansat som kvalitets- og efteruddannelseskonsulenter.
Læs mere på KAP-S.dk
Vi holder til i Regionshuset i Sorø, men har mange aktiviteter i andre dele af Region Sjælland.
Sekretariat og digitalisering har en bred vifte af opgaver, der primært handler om at sikre en solid drift af en organisation med over 200 fastansatte medarbejdere samt understøtte en digital udvikling af kommunikation, opgaveløsning og anvendelse af digitale løsninger i sundhedsvæsnet.
I vores driftsopgaver er vi optaget af at levere en god service både til borgerne samt interne og eksterne samarbejdspartnere. Det er vigtigt for os, at alle får den hjælp/bistand de har brug for.
I vores digitale kommunikation har vi fokus på at formidle budskaber klart og tydeligt, både på regionens hjemmeside, via Helbredsprofilen og i diverse materialer/pjecer til borgere og samarbejdspartnere.
I vores projekter om anvendelse af digitale løsninger har vi fokus på at bygge bro mellem behov og nye muligheder, for at brugervenlige digitale løsninger kan skabe nærhed og sammenhæng i sundhedsvæsnet.
Et fælles fokus i vores opgaver er, at vi ønsker vi at gå foran ved innovativ brug af data og digitalisering.
Vores opgaver
- Betjene ledere og medarbejdere med praktisk såvel som administrativ bistand, og levere services til borgere og eksterne samarbejdspartnere.
- Servicere og håndtere henvendelser fra borgere og samarbejdspartnere, og sikre journalisering og distribution til organisationen.
- Levere HR support og understøtte personaleprocesser blandt andet rekruttering, kompetenceudvikling, arbejdsmiljø, MED betjening og varetagelse af kontorelevuddannelser.
- Understøtte drift og udvikling af lægevagten i Region Sjælland blandt andet med planlægning af vagter for lægevagtens personale (læger og sygeplejersker).
- Opdatere og vedligeholde indholdet på regionens hjemmeside og indhold til fagfolk på sundhed.dk.
- Udvikle materialer og producere film til borgere med kroniske eller længerevarende sygdomme, samt deres pårørende og fagfolk.
- Lede udviklingsprojekter, herunder afprøve nye digitale løsninger og udvikle koncepter, der kan fremme implementering – både teknisk og organisatorisk.
- Understøtte ledelsen i Det Nære Sundhedsvæsen i forhold til udvikling af organisationen samt viden om digitalisering i sundhedsvæsnet.
Hvem vi er
Vi består af en sekretariatschef, en funktionschef for digitalisering og godt 50 medarbejdere.
Vi holder primært til i Regionshuset i Sorø, men har også funktioner på vores matrikel i Næstved. Desuden kommer vi også rundt i regionen i forbindelse med projekthåndtering og udviklingsopgaver.
Opdateret tirsdag den 29. okt. 2024