Tidligere forskningsprojekter
Udført på Himmelev Behandlingstilbud af forskere fra Aalborg Universitet AUU i perioden 2017 - 2019.
Rapporter undersøger hvordan narrative metoder i socialpædagogisk arbejde kan skabe forandringer for såvel beboere som medarbejdere, der arbejder med metoden. Ved at anvende den narrative metode får beboerne støttet deres identitetsdannelse og medarbejder får et udvidet blik på beboernes liv og ressourcer, hvilket også påvirker de faglige metodereflektioner i organisationen.
Artikel af Anne Breumlund og Inger Bruun Hansen fra Tidskriftet Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse vol, 5, no. 1, 2021:
Narrativ socialpædagogik giver pædagoger nye handlemuligheder
Udført på Marjatta, Platangården, Synscenter Refsnæs og Kofoedsminde af forskere fra Absalon i perioden 2018-2019.
Dokumentation af socialpædagogisk praksis var et 2-årigt forsknings- og udviklingsprojekt. Formålet med projektet var at udvikle en meningsfuld dokumentation, der kan sikre kvaliteten i det socialpædagogiske arbejde i samarbejde mellem de forskellige aktører, der er omfattet af de regionale tilbud.
Afrapportering fra Absalon:
Udført på Glim Refugium, Bo og Naboskab Sydlolland og Synscenter Refsnæs af forskere fra Aalborg Universitet AAU i perioden 2016-2017.
Publikationen formidler erfaringer og resultater fra et udviklingsprojekt på tre specialiserede botilbud. Udviklingsprojektets basis er resultaterne fra et 1½-årigt forskningsprojekt:
Borgerens inklusion i lokale fællesskaber – udviklingsdel.
Borgerens inklusion i lokale fællesskaber - erfaringer og resultater.
Udført på Marjatta i 2015.
I projektet blev de undersøgt hvordan man kan arbejde mod øget inklusion af mennesker med funktionsnedsættelse,
med afsæt i de specialpædagogiske sociale tilbuds institutioner.
Rapport:
Udført af forskere fra University College Sjællands (UCSJ) professionsbacheloruddannelse og efter- og videreuddannelserne i samarbejde med forskere fra RUC.
Projektet Velfærdsteknologi, Innovation, Omsorg og Læring (VIOL) havde til formål at udvikle viden om den teknologiske udvikling i professionspraksis.
Projektet er beskrevet i bogen:
Velfærd, teknologi og læring i et professionsperspektiv.
Opdateret torsdag den 20. mar. 2025