Kvalitetsmodellen er udviklet med afsæt i eksisterende dokumenteret viden, metode og tradition, hvorved kvalitetsstandarderne hviler på et solidt vidensgrundlag.
Nedenstående standarder er revideret og anvendes på tilbuddene.
1.1 Kommunikation
1.2. Indflydelse på eget liv
1.3. Individuelle planer
1.4. Medicinhåndtering
1.5. Magtanvendelse
1.6. Utilsigtede hændelser
1.7. Faglige tilgange, metoder og resultater
1.8. Fysisk og mental sundhed og trivsel
1.9. Forebyggelse af overgreb
2.1. Kompetenceudvikling
Standarderne er generiske, hvilket betyder, at der er en standard pr. indsatsområde, der glæder alle regionale boformer, uanset målgruppe.
Til de enkelte kvalitetsstandarder udarbejdes vejledninger, der skal fungere som en umiddelbar anvendelig støtte og guide til medarbejderne i løsningen af de socialfaglige opgaver. Vejledningerne skræddersys til det enkelte tilbud.
Evalueringsdelen i kvalitetsmodellen består henholdsvis af selvevaluering og ekstern evaluering.
Selvevaluering er en systematisk vurdering af det sociale tilbuds aktiviteter og resultater foretages af det enkelte botilbud årligt. Ekstern evaluering foretages hvert tredje år af udefrakommende fagpersoner. Ved siden af "kontrolaspektet" lægges der stor vægt på læring, dialog og vidensdeling i evalueringsarbejdet.