Stigningen i taksten skyldes i langt overvejende grad stigningen i de lønrelaterede omkostninger. Øvrige drifts- og bygningsudgifter udgør en mindre del af taksten, og er stort set uændret.
For det første stiger pris- og lønfremskrivningen grundet de høje lønstigninger i OK24, som først får fuld virkning med 2025- taksterne, da man valgte ikke at genåbne taksterne i 2024 (dette har i princippet givet en takst-rabat i 2024, da lønningerne allerede er steget fra 1. april 2024, med mere end pris- og lønfremskrivningen fra 2023 til 2024).
For det andet er pris- og lønfremskrivning blevet tillagt den forventede udgift til trepartsmidlerne fra trepartsaftalen fra december 2023. Det skal dog nævnes i denne sammenhæng, at kommunerne, allerede fra 2024, er blevet kompenseret for denne udgift gennem DUT (145,6 mio.kr. i 2025).
Samlet giver dette en ekstraordinær stigning i taksterne for 2025.
Region Sjælland er via rammeaftalesamarbejdet, jf. Takstaftalen forpligtet på at beregne omkostningsægte priser.
Indsatser, der er omfattet af rammeaftalen beregnes i henhold til Takstaftalen. Regionale tilbud anvender Danske Regioners pris og lønfremskrivning.
Du finder en oversigt med de gamle og nye takster her:
Sammenligning af hhv. 2024 og 2025 takster