Sådan kontakter du lægevagten
Din egen læge kender dig bedst
Din egen læge kender dig og vil have mulighed for at foretage undersøgelser, som det ikke er muligt at foretage i lægevagten. Samtidig har din egen læge mulighed for at følge op på din sygdom eller skade, hvis det skulle blive nødvendigt.
Ring altid til din egen læge, hvis du bliver syg inden kl. 16.00 på hverdage.
Hvis du er turist eller lignende og har akut behov for lægehjælp, kan du om dagen kontakte nærmeste praktiserende læge.
Du kan kontakte lægevagten, når din egen læge har lukket, og det ikke kan vente til næste hverdag.
For eksempel ved:
- Akut opstået sygdom
- Akut forværring af eksisterende sygdom
Ring 1818 for at kontakte lægevagten.
Ved livsfare
Hvis du eller den syge er i livsfare, skal du i stedet ringe 112 med det samme.
Lægevagten har brug for oplysninger for at kunne hjælpe dig eller den, der er syg.
Du skal derfor have disse informationer klar, inden du ringer:
- CPR-nummer på den der er syg.
- Sundhedskort på den syge, hvis det er muligt.
- Adressen, hvor den syge opholder sig.
- Temperatur, hvis den syge har feber.
- En liste over den medicin den syge plejer at få.
Derudover er det godt, hvis du har en mobiltelefon, der kan anvendes til video.
Når du ringer til 1818, er det enten en læge eller sygeplejerske, der svarer telefonen.
De kan rådgive dig og vurdere, hvilken hjælp du har behov for. Det kan for eksempel være:
- At lægen eller sygeplejersken kan vurdere din tilstand gennem samtale på telefonen
- At lægevagten skal undersøge dig yderligere i konsultation
- At du skal vente til din egen læge åbner igen.
I helt særlige tilfælde kan lægen eller sygeplejersken vurdere, at du skal have et besøg hjemme hos dig selv.
Hvis lægevagten skal undersøge dig eller den syge, kan det ske enten ved:
- et opkald som en videokonsultation eller
- et besøg i en af lægevagtens konsultationer.
Lægevagten bruger ofte videokonsultation som støtte til at lave en faglig vurdering af din tilstand. Video giver desuden mulighed for, at lægevagten at se dig eller den syge hurtigt.
Du skal altid have en aftale hos lægevagten, før du kommer til konsultation.
Når du ringer til 1818 vil lægen eller sygeplejersken i telefonen vurdere, om lægevagten skal se dig i konsultationen og du får en tid.
Tid i konsultationen
Tidspunktet er den mødetid du skal møde op ved konsultationsstedet. Det er ikke et tidspunkt for selve konsultationen, da der kan være ventetid.
Vi gør vores bedste for, at du kommer ind til lægen hurtigt og at ventetiden ikke bliver mere end en halv time.
Ventetiden kan være længere, hvis der kommer patienter, der har mere akut brug for at blive set af lægen før dig.
Det skal du have klar
Inden du møder i konsultation, skal du have sundhedskort klar på den person, der er syg og som lægen skal se.
Udlevering af medicin
Udlevering af medicin i konsultationen med det samme kan kun ske:
- Hvis du skal i hurtig behandling for eksempel for en infektion.
- Hvis du akut mangler den livsnødvendige medicin du plejer at få.
I begge tilfælde får du udleveret den mængde, du skal bruge, indtil apoteket åbner.
Medicin i håndkøb:
Du kan kontakte apoteket i deres almindelige åbningstid eller din egen læge.
Medicin på recept:
Du skal kontakte din egen læge – og gerne i god tid, inden du løber tør for din medicin.
Hvis din recept er udløbet og du lige nu mangler den medicin, du plejer at få, kan apoteket udlevere visse lægemidler mod et mindre gebyr.
Apoteket udleverer kun den mængde medicin du har brug for, indtil din læge igen har åbent og kan forny din recept.
Se listen over den medicin, som apoteket kan udlevere (genordination) - apoteket.dk
Hvis du oplever tekniske problemer, når du ringer til lægevagten, har vi en teknisk telefon, som du kan ringe til.
Det kan for eksempel være, hvis dit opkald bliver afbrudt.
Ring til teknisk telefon: 24 41 65 47.
Læg en besked på telefonsvareren og oplys:
- Dit navn
- Telefonnummer
- Det teleselskab du ringer fra.
Vi vil kontakte dig den førstkommende hverdag, for at få uddybet din oplevelse.
Ring igen
For at få hjælp fra lægevagten, kan du forsøge at ringe fra en anden telefon eller prøve at stille dig et andet sted for at opnå bedre signal.
Er din tilstand akut eller livstruende, skal du ringe 1-1-2 med det samme.
Opdateret onsdag den 20. dec. 2023