Sådan kontakter du skadestuen
Ring 112 ved livsfare.
Sådan ringer du til skadestuen
Du får tre muligheder på telefon 1818: Sygdom, skadestue eller psykisk sygdom.
-
Tast 2 for skader
Hav dit sundhedskort klar, når du ringer op.
I telefonen vurderer en sygeplejerske, hvor din skade bedst og hurtigst kan blive behandlet. Udover skadestuen, kan det også være hos din egen læge eller lægevagten.
Mindre fysiske skader
Hvis din skade ikke behøver lægehjælp, kan sygeplejersken forklare dig i telefonen, hvordan du selv behandler det. Så du slipper for køreturen.
Har du nedsat hørelse
Hvis du er hørehæmmede og ikke kan anvende Skadetelefonen, er du velkommen på skadestuen uden at ringe først.
Her kan du blive behandlet
Du kan få behandlet fysiske skader, som du har fået inden for det seneste døgn på:
Åbent: Døgnet rundt
Modtagelse af alle typer akut opstået sygdom og skader, herunder medicinsk behandling.
Personale: Læger og specialuddannede sygeplejersker.
Beliggenhed: Holbæk, Køge, Nykøbing F. og Slagelse.
Find praktisk informarion:
Akutafdeling på Holbæk Sygehus
Akutafdeling på Sjællands Universitetshospital, Køge
Akutmodtagelse på Nykøbing F. Sygehus
Akutmodtagelse på Slagelse Sygehus
Åbent: Døgnet rundt.
Modtagelse af akut opståede skader.
Personale: Læger og specialuddannede sygeplejersker.
Beliggenhed: Næstved og Roskilde.
Find praktisk information:
Skadestuen på Næstved Sygehus
Skadestuen på Sjællands Universitetshospital, Roskilde
Åbent: Begrænset åbningstid.
Modtagelse af henviste patienter til behandling af mindre skader og sår.
Personale: Specialuddannet sygeplejesker.
Beliggenhed: Kalundborg, Nakskov og i sommerhalvåret også Nykøbing Sjælland.
Find praktisk information:
Her kan du få psykiatrisk hjælp
Hvis du har psykisk sygdom og har brug for akut hjælp, eller hvis du er pårørende til en med psykisk sygdom, kan du ringe 1818 til en af Region Sjællands tre Psykiatriske Akutmodtagelser.
Hvis du vil klage over 1818
Tal med personalet, før du klager
En klage kan for eksempel være klager over personalets adfærd, kommunikation, information, ventetider, forplejning, parkeringsforhold med videre.
Region Sjælland anbefaler, at du snakker med personalet på skadestuen før du klager. Det er dog ikke en forudsætning for at klage.
Sådan klager du i Region Sjælland
Du finder øvrige klagemuligheder herunder, hvis du vil klage over:
Servicen og generelle forhold i akutmodtagelsen
Skaden du har kan have fået i forbindelse med behandling i akutmodtagelsen.
Opdateret tirsdag den 17. dec. 2024