Spørgsmål og svar
Ring til os, hvis du skal på sygehuset. Du skal ringe til os senest 1 hverdag før, du skal på sygehuset - og tidligst 14 dage før.
Hvis du bor i Region Sjælland og har været til undersøgelse eller behandling på et af regionens hospitaler, kan du søge kørselsgodtgørelse til sygehusbehandling.
I så fald skal du søge godtgørelse digitalt på ansøgningsportalen Tilskud til patientkørsel
Hvis du bor i Region Sjælland og bliver behandlet uden for regionen, skal den behandlende afdeling sende en papiransøgning til os.
Du kan maksimalt søge kørselsgodtgørelse 3 år tilbage. Derefter er sagen forældet.
Ifølge reglerne er din privatøkonomi ikke relevant for vurderingen af befordring. Du kan dog søge om kørselsgodtgørelse efter de almindelige fribefordringsregler.
Du må kun have en ledsager med dig som patient af sundhedsfaglige årsager, eller hvis du er under 18 år. Hvis du bliver indlagt og har ledsager med, skal din ledsager selv sørge for transporten hjem.
Vi kører dig kun til og fra deres folkeregisteradresse, hvis fribefordringsreglerne er overholdt. Dog kan du, hvis du midlertidigt er på en aflastningsplads – for eksempel på et plejehjem, blive kørt til og fra aflastningspladsens adresse.
Hvis du eksempelvis er flyttet i sommerhus eller på campingplads i en periode, skal du selv arrangere transport. Du kan søge om kørselsgodtgørelse efter fribefordringsreglerne.
Kontakt din egen region om muligheden for kørsel, når du bliver udskrevet.
Hvis du ikke har folkeregisteradresse i Region Sjælland, dækker vi kun akutkørsel til det nærmeste sygehus. Du kan derfor ikke blive kørt hjem til din bopælsadresse efter behandling i Region Sjælland.
Du skal visiteres til kørsel gennem Befordringsservice. Derfor er der ikke en offentlig køreplan. Dit mødetidspunkt afgør, om det passer med 1 af busserne. Hvis du skal med patientbussen, får du besked om det.
Analyseinstituttet Megafon laver en kundeundersøgelse for Movia hvert år, hvor Region Sjællands patienttransport også er med. Resultatet viser, at vores patienter generelt er tilfredse med deres patienttransport til og fra sygehuset.
Er du uenig i vores afgørelse? Kontakt os for at få en uddybende forklaring.
Hvis du stadig ønsker at klage over vores afgørelser om patienttransport eller kørselsgodtgørelse, skal du klage til Styrelsen for Patientklager.
Kontaktoplysninger
Styrelsen for Patientklager
Olof Palmes Allé 18H
8200 Aarhus N
Tlf.: 72 33 05 00
Email: stpk@stpk.dk
Telefontid: Hverdage kl. 9.30-11.30 og kl. 12.30-14.30
Du skal sende din klage om transport eller kørselsgodtgørelse til Styrelsen for Patientklager senest 4 uger efter, du har fået vores afgørelse.
Kontakt
Adresse
Præhospitalt Center
Befordringsservice
Herlufvænge 14A
4700 Næstved
Ring til os
Tirsdag 8.00-15.00
Onsdag 8.00-12.00
Torsdag 8.00-15.00
Fredag 9.00-15.00
Lukket: 1. januar, Skærtorsdag, Langfredag, 2. Påskedag, 1. maj, Kristi Himmelfartsdag, 2. Pinsedag, Grundlovsdag samt 24., 25., 26. og 31. december.
Opdateret tirsdag den 11. jul. 2023