Udvidet mulighed for erstatning efter benamputation
Det er resultatet af en ny aftale mellem regionerne og Patienterstatningen.
Herunder kan du se, hvad aftalen giver dig af muligheder som patient eller pårørende.
Du skal udfylde og sende en samtykkeblanket, hvis du vil anmode Region Sjælland om en vejledende udtalelse omkring erstatning for din eller din pårørendes benamputation.
Samtykkeblanketten kan du sende til Region Sjælland via e-boks.dk eller borger.dk. Du finder en vejledning til sende blanketten, når du downloader samtykkeblanketten.
Tryk her for at downloade samtykkeblanket til anmodning om vejledende udtalelse.
Du kan anmode om en vejledende udtalelse, hvis Patienterstatningen har afvist din sag grundet den 10-årige forældelsesfrist i Klage- og erstatningsloven.
Ofte stillede spørgsmål
Aftalen betyder, at patienter der har fået foretaget benamputation den 1. januar 2010 eller senere får mulighed for at anmelde en behandlingsskade til Patienterstatningen, selvom deres sag normalt vil blive afvist pga. den 10 årige forældelsesfrist.
Du kan læse mere om erstatningsmuligheden på Patienterstatningens hjemmeside: https://patienterstatningen.dk/fokusomraader/erstatning-efter-unoedige-amputationer
Aftalen mellem regionerne og Patienterstatningen er relevant for patienter, som har fået foretaget benamputation den 1. januar 2010 eller senere, og hvor dagen for behandlingen ligger mere end 10 år tilbage. Amputationen skal være foretaget på ben (ikke fod) og af andre årsager end kræft og ulykke.
Aftalen er også relevant for pårørende, hvis patienten ikke længere er i live.
Der er normalt en forældelsesfrist på 10 år for erstatningssager for mangelfuld behandling. Forældelsesfristen gælder fra den dag, behandlingen har fundet sted.
Erstatningssag via "vejledende udtalelse" kan rejses på følgende måde:
- Patienter/pårørende sender en anmeldelse af deres behandlingsskade til Patienterstatningen på deres hjemmeside: patienterstatningen.dk eller på borger.dk.
- Patienten/pårørende kan ved behov også få hjælp til anmeldelsen hos Region Sjællands uvildige patientvejledere.
- Når Patienterstatningen har truffet afgørelse om forældelse, vil Patienterstatningen henvise patienten/pårørende til Region Sjællands uvildige patientvejledere, som kan hjælpe patienten/pårørende videre efter ”Aftale om Vejledende Udtalelser”.
Vil du søge erstatning for et patientforløb, der har fundet sted inden for de seneste 10 år, kan du finde flere informationer på Region Sjællands hjemmeside.
Hvis patientens behandling er foretaget for mere end 10 år siden, skal patienten/pårørende have anmeldt sin behandlingsskade til Patienterstatningen senest den 31. december 2023.
Patienter kan få hjælp til at søge erstatning hos Region Sjællands patientvejledere på telefonnummer 70 15 50 01 mandag, tirsdag, onsdag, fredag i tidsrummet kl. 9.00-12.00.
Patientvejledningen kan vejlede om og hjælpe med at anmelde skaden til Patienterstatningen. Du kan søge erstatning elektronisk på Patienterstatningens hjemmeside www.patienterstatningen.dk eller på borger.dk, hvor du også finder flere oplysninger om, hvordan du søger erstatning. Du kan også kontakte Patienterstatningen på telefon 33 12 43 43 alle hverdage mellem kl. 9.30 og 15.00.
Patienterstatningen sender en liste til Region Sjælland med oplysning om de benamputerede patienter, der allerede har fået et afslag hos Patienterstatningen grundet forældelse.
Region Sjælland kontakter herefter relevante patienter og tilbyder, at patienten kan få en vejledende udtalelse hos Patienterstatningen.
Opdateret torsdag den 6. jul. 2023