Brugerråd i Nærklinik Stege
Find mødedatoer, referater og valgte medlemmer af brugerrådet.
Se video om Brugerrådet i Nærklinik Stege
Videoen varer 3:31 min.
Du kan ikke se videoer hvis du ikke har accepteret statistik cookies
Hvad er et brugerråd?
Brugerrådet skal inspirere og hjælpe klinikkens ledelse med at udvikle klinikken i en for brugerne positiv retning.
Brugerrådets medlemmer er valgt efter opslag i Klinikken.
Brugerrådet er valgt for to år ad gangen. Det eksisterende brugerråd fortsætter til maj 2025, hvor to medlemmer er på valg.
Brugerrådet består af Ulla Petersen, Knud Erik Petersen, Karin Hald, Gabriella Okholm, Lotte Samsøe, praksismanager og Birgitte Larnkjær, sundhedsfaglig leder af Nærklinikkerne.
Brugerråd i Nærklinik Stege
Kommende møder
Brugerrådet mødes 2. onsdag i marts, maj, september og december.
Næste planlagte møder i 2024 er:
- 13. marts
- 8. maj
- 11. september
- 11. december.
Har du idéer eller emner til ændringer i klinikken, kan du kontakte Brugerrådet på Nærklinikkens e-mail. Bemærk, at Brugerrådet går ikke ind i personsager.
Brugerrådet følger de opgaver, der er skrevet ned i dette fælles dokument, aftalt ved Brugerrådets møde 19.maj 2022.
Nedenstående kommissorium er opdateret ved Brugerrådets møde 13. marts 2024.
Brugerråd i Nærklinik Stege
Formål
Brugerrådet er et forum, hvor en gruppe bestående af borgere/pårørende tilknyttet Nærklinikken og ledelsen af Nærklinikken mødes for at drøfte emner i relation til Nærklinikken.
Baggrund
For at sikre inddragelse og involvering af brugerne af Nærklinik Steges perspektiv på arbejdet med at udvikle Nærklinikken.
Brugerrådet skal styrke involvering, dialog og samarbejde mellem borgere, Praksismanager og sundhedsfaglig leder af Nærklinikkerne, for at sikre borgernes behov i fremadrettet udviklingstiltag.
Medlemmer
Det sikres at Klinikkens patientgruppe er bredt repræsenteret i brugerrådet.
Medlemmer bliver rekrutteret ved opslag i klinikken.
Medlemmer sidder i Brugerrådet i en periode af 2 år med skiftende valgperioder. Første brugerråd fra 2022 sidder i 3 år. Herefter er to medlemmer hvert år på valg og bliver skiftet ud, så vi sikrer kontunuitet.
Brugerrået består af:
- 3-4 interesserede borgere/ pårørende tilknyttet Nærklinik Stege.
- Praksismanager
- Sundhedsfaglig leder af Nærklinikkerne.
Rådets deltagere honoreres ikke.
Møde: Hyppighed og længde
- 4 gange årligt; februar, maj, september og november.
- 2 timer pr gang
- Møderne afholdes i lokaler i Sundhedshuset.
Referat og dagsorden
- Der skal være dagsorden og referat ved hvert møde.
- Referatet lægges på hjemmesiden, samt eventuel info skærm.
- Alle deltagere i Brugerrådet kan stille punkter til dagsorden
- Personsager drøftes IKKE i Bruger rådet.
Referater
Deltagere
Til stede: Ulla Petersen, Karin Hald, Knud Erik Petersen, Lotte Samsøe, Birgitte Larnkjær og Gabriella Okholm Andersen (referent)
Stormøde: Møde med deltagelse af Brugerråd og ledelse.
Velkommen
Lotte Samsøe byder Brugerrådet velkommen til mødet.
Valg af referent
Gabriella er referent.
Nyt fra klinikken
- Der har været afholdt Strategiseminar for alle Nærklinikkerne i januar. Lotte Samsøe, Birgitte Larnkjær og Trine Mottlau deltog.
- Birgitte og Trine skal lave et årshjul for Nærklinikkerne, og dernæst laves årshjul for de enkelte Nærklinikker.
- Det er blevet bestemt at alle 4 Nærklinikker skal have et Brugerråd.
- Politikkerne ønsker at Nærklinikkerne kan tilbyde videokonsultationer. I Stege kunne man måske teste det af nogle timer om ugen. Man har afprøvet det i Nakskov med rigtig god effekt. Vi skal finde ud af, hvilken patientgruppe der har brug for det.
- Politikkerne ønsker også at vi ikke ’låser telefontiden’ fast som vi gør nu, med f.eks. receptbestilling og akutnummer efter kl 12. De ønsker en telefontid fra kl 8 til 16, med åbent for alle ting. Vi har nu et ’bagom’ nummer / akutnummer mellem kl. 12 og 16. Der arbejdes på en ny løsning i klinikken. Funktionschef Trine Mottlau arbejder på data der er samlet på vores telefon.
- Det er aftalt at Praksismanager fra hver Nærklinik, skal mødes d. 24. maj. Her skal bla. klinikkernes tilgængelighed drøftes. Det er vigtigt at de kender hinanden, og kan drage fordel af hinanden i deres arbejde.
- Der skal ansættes en ny sygeplejerske på 24 timer. Stillingen er slået op, og der vil være samtaler den 2 og 4. april.
- Vedrørende Lægekontrakter skal rammeaftalen mellem vikarbureauer og region Sjælland snart fornyes. Nærklinikkerne benytter sig af 5 vikarbureauer. Kan disse ikke leverer, er det tilladt at søge hos andre.
- Jaspers kontrakt udløber snart og skal genforhandles.
- En sygeplejerske fra hver Nærklinik skal på kursus i Næstved ang. Sygdommen KOL. Lotte Lykke deltager fra Stege Nærklinik.
- Lotte Samsøe skal på Smerte kursus. Det er over 3 gange og starter d. 14. marts.
Gennemgang af Kommistorium
Godkendt: Medlemmer startet i 2022 til 2025, hvor to bliver skiftet ud hvert år.
Visning af film om Brugerrået
Filmen er lagt på Nærklinik Steges hjemmeside 2. april 2024.
Nyt fra Brugerrådets medlemmer
- Brugerrådets nye sedler gennemgås. De er allerede drøftet på Brugerrådets møde d. 6. marts.
- Brugerrådet ønsker en kvindelig læge. Pt. hjælper Lotte Lykke og Lotte Samsøe alt hvad de kan, hvis en kvinde ønskes på klinikken.
- Brugerrådet informeres om at lægerne bruger deres opslag på tavlen mht. støttegrupper og patientforeninger.
- Vordingborg kommune har fået en ny borgerrådgiver, Susan Hoff, pr. 1. april 2024. Der tales om det kunne være en god ide at inviterer Susan til vores næste møde, så vi kan lære hende at kende. Gabriella tager kontakt. Måske Helle Arler også skulle inviteres - gerne til mødet d. 1. maj kl. 14.
- Vedrørende ’Gå-holdet’ m/ Helle Arler arbejdes der videre på beskrivelse og praktiske forhold. Det skal forlægges og godkendes af ledelsen i DNS. Hovedformålet er at hjælpe ensomme og sårbare borgere ud at gå og danne nye kontakter og nye gode vaner. Det vil blive med omkring 6 personer af gangen. En fra Brugerrådet deltager gerne hver gang.
- Brugerrådet overvejer at møde op i venteværelset igen igennem sommeren, og tale lidt med patienterne. Det vil blive taget op på Brugerrådets næste møde (Lillemøde) d. 24. april kl. 13.30.
- Der tales om for og imod med videokonsultation i klinikken. Brugerrådet kommer med deres tanker.
- Vi er ikke med i Telefonbogen; Mønbogen. Ulla taler med Britta fra Sign, der står for den. Der nævnes også at skriften er ulæselig lille.
- Karin nævner ungdomsorganisationen Head Space. Er der mon noget vi skal have på tavlen? Karin undersøger nærmere til næste møde.
Deltagere
Til stede: Ulla Petersen, Gabriella Okholm Andersen, Knud Erik Petersen, Lotte Samsøe og Birgitte Larnkjær
Afbud: Karin Hald
Gæster: Funktionschef Trine Mottlau, journalist Bo Koldby, fotograf Marco Lovane
Velkommen
Brugerrådet og vores gæster fra DNS bydes Velkommen, af Birgitte
Vi har journalist og fotograf med i dag, da de ønsker at lave en lille film omkring brugerrådet til sociale medier. Dette har brugerrådets medlemmer sagt ja til på forhånd.
Referent vælges
Birgitte påtager sig referent rollen
Nyt fra klinikken
- Nærklinikkerne har fået ny funktionschef, Trine Mottlau. Trine præsenterer sig for brugerrådet og er nysgerrig på at møde brugerrådets medlemmer. Nærklinikkerne har også fået en lægefaglig konsulent fast 20 timer / mdr., Peter Worning, som er praktiserende læge og primært skal være vejleder ift. lægelige instrukser i Nærklinikkerne.
- Lotte har skrevet til Vordingborg kommune vedr. de problemer der er ift. elevatorerne i Sundhedshuset i Stege. Vi har ikke fået svar på vores henvendelse. Trine Mottlau mener det klart er udlejer der skal sørge for at tilgængeligheden for handicappede og gangbesværede i sundhedshuset, og hun vil derfor løfte dette op i regionen. Knud Erik fortæller at de i Golfklubben havde samme problemer, det hjalp først da han kontaktede lokale politikere. Vi afventer reaktion fra regionen.
- Vaccinationer i weekenderne i Nærklinikken. Regionen har lånt Nærklinikkens lokaler i weekenderne til vaccinationscenter. Det har, efter nogle start besværligheder, fungeret super godt, og har været så godt for borgere på Møn at de kunne blive vaccineret lokalt. Vaccinationerne stopper lige før jul.
- Ansøgt om nye stole til venteværelset. Vi har fået lov at købe nye stole til venteværelset efter brugerrådet har påpeget at der manglede armlæn på nogle stole, det var svært for nogle patienter at rejse sig. Stolene kommer i næste uge, dejligt.
- Lægebemanding i Nærklinikken. Vi har i øjeblikket en god bemanding med dygtige læger som har været her i længere tid som vikarer. Vi samarbejder med 3 speciallæger og har haft en yngre dygtig læge de sidste måneder. Den yngre læge får stor ros af brugerrådet, han er meget omsorgsfuld og god til at lytte. Brugerrådet efterlyser kvindelige læger i Klinikken. Vi er meget opmærksomme på det og håber den yngre kvindelige læge vi tidligere har haft i klinikken vender lidt tilbage i foråret. Lotte forklarer at spl i klinikken prøver at hjælpe til når Pt ønsker kvindelig læge, bla. tager spl rutine undersøgelse ift. screening for livmoderhalskræft.
- Aftenåbent onsdage. Vi har åbent til kl 18 om onsdagene. Der er en læge i klinikken sammen med en af personalet. Det er primært pendler familier og unge der ikke kan være væk fra uddannelse der får disse sene tider. Vi oplever at det er taget godt imod af patienterne.
- Gå-gruppe, er det en god ide´? Vi arbejder med at prøve at oprette gå-gruppe i Nærklinikken. Personalet vil gerne lave en gå-gruppe målrettet de af vores patienter der har svært ved at komme ud, er ensomme eller angste for at gå ud. Vi ved at ensomhed kan gøre vores patienter mere syge. Vi forestiller os en lille gruppe med 6 patienter af gangen, en gang om ugen i måske 8 uger. Brugerrådet synes det er en rigtig god ide, og bakker op om det, vil måske gå med engang imellem. Mener det kan være godt at hjælpe pt til at danne netværk. Vi håber DNS nikker til vores forslag, så vi kan gå i gang i det nye år. Brugerrådets medlemmer har inden dette møde netop drøftet hvordan de kunne støtte op omkring ensomme patienter. Vi drøfter om forskellige pjecer og relevante telefonnumre skal op på brugerrådets tavle i klinikken, det kan være en god ide. Ulla har talt med lokal præst, om vi kan henvise til præsten ved f.eks. Patienter i sorg. Vi kan altid henvise vores pt til at tale med deres præst, men vi kan ikke samarbejde direkte med en specifik præst.
Nyt fra Brugerrådets medlemmer
Brugererrådets medlemmer fortæller om at Nærklinikken får ros fra patienter de møder i deres netværk, Det er en godt fungerende klinik , med dygtigt og imødekommende personale.
Bruger rådets medlemmer har mødtes inden dette møde, og snakket om hvordan de kan bidrage fremadrettet.
- Det at patienterne skal skrive til brugerrådet via Nærklinikkens mail adresse kan være problematisk for nogle pt, som så vælger ikke at tage kontakt. Vi drøfter om der kan oprettes en mailadresse direkte til Brugerrådet. Det mener vi desværre ikke er muligt, da vi kun kan oprette regionsmails, og hvem skal administrere det hvis ikke Nærklinikken? Vi sørger for at Lotte sender eventuelle mails videre til brugerrådet, men der kommer ikke nogle henvendelser.
- Hvordan får patienterne bedre oplysninger om Brugerrådets eksistens? Brugerrådet vil gerne have flere oplysninger op på tavlen i klinikken, så den bliver mere levende og patienterne kan få gode tip til hvor man kan henvende sig bla. i forhold til hvor man kan få hjælp ift. ensomhed, angst eller anden psykisk sygdom, flextrafik, ældresagen, mulighed for besøgsvenner osv. Nærklinikken er meget åben for at hjælpe til med at laminere opslag, som I ønsker skal op. Vi kan ikke have løse pjecer i venteværelset, pga. smitte risiko. Gabriella vil lave nogle opslag og sende til Lotte.
Kan vi promovere Brugerrådet bedre?
- Skal vi holde et ”åbent hus” arrangement? Ja det er en god ide
- Skal vi lave ”postkort” om brugerrådet, som udleveres til patienterne? også være en god ide
Brugerrådet spørger om vi kan lave en annonce i avisen, hvor brugerrådet ønsker god jul?
Nej det må vi ikke, ifølge Trine Mottlau. Men den film der laves fra mødet i dag kan vi lægge på info-skærmen i klinikken.
- Vedrørende lægestabilitet.
Brugerrådet mener det er vigtigt at vi i klinikken, og regionen, har stor opmærksomhed på en stabil lægedækning i klinikken, det er vigtigt for patienterne at de ved hvilke læger der er i klinikken de forskellige dage, og stabilitet skaber tryghed hos borgerne.
Valg til brugerråd, hvad tænker I?
Brugerrådet skal ifølge kommissoriet sidde i en 2 årig periode, hvilket betyder at der skal vælges nyt brugerråd til foråret. Brugerrådets medlemmer, mener dog at det har været så nyt med brugerråd, og nu er de så godt i gang, så de vi foreslå, at de fortsætter et år mere sammen og at man derefter skifter to medlemmer ud af gangen, så man sikre at der altid sidder medlemmer som har været med et år. Man kunne også godt tænke sig at udvide brugerrådet med 1-2 ekstra medlemmer.
Dette drøftes, det aftales at:
- Brugerrådet som det er nu fortsætter hele 2024. Herefter skiftes løbende 2 medlemmer ud om året, ved valg blandt interesserede patienter i klinikken
- Lotte inviterer 1-2 patienter at tilslutte sig brugerrådet
- Birgitte ændrer i beskrivelsen af dannelse af brugerrådet
Eventuelt
Planlægning af mødedatoer i 2024. Vi aftaler:
2. onsdag i marts, Maj, september og december, kl. 13.30-15.30. dvs.:
- 2. marts
- 8.maj
- 11. september
- 11. december.
Deltagere
Til stede: Ulla, Karin, Gabriella , Lotte og Birgitte.
Afbud: Knud Erik
Velkommen
ved Lotte Samsøe
Referant: Birgitte.
Nyt fra klinikken
- Aftenåbent onsdage.
Vi har åbent til kl 18 om onsdagene. Det har været Jasper Salomon der har været i klinikken sammen med Helle. Det er primært pendler familier og unge der ikke kan være væk fra uddannelse der får disse sene tider. Nu har Kasper taget over i det omfang han kan den næste tid. Vi oplever at det er taget godt imod af patienterne. - Nyt konsultationsrum og nyt kontor til Lotte.
Vi har behov for flere konsultationsrum, hvorfor køkkenet er flyttet ind i mødelokalet og der er indrettet konsutationsrum i det tidligere køkken.
Lotte har desuden fået et lille kontor ved indgangen til klinikken. Klinikken har nu omkring 2125 patienter tilknyttet og antallet stiger stødt. - Influenza vaccination 2023.
Vaccination for influenza og covid foretages i år, både voksne og børn, af regionens vaccinationscentre. Primært ligger centrene i Holbæk og Næstved, men der er indrettet POP up centre bla. her i vores klinik i weekenderne. Apotekerne og et privat selskab er også en del af løsningen. Pt der kan bruge e-Boks får invitation der, ellers kan man gå ind på Region Sjællands hjemmeside eller ringe til Region Sjællands vaccinationscenter på tlf: 70204233. - Jasper Salomon er delvist sygemeldt i øjeblikket. Vi får i denne periode hjælp af de erfarne læger der kender klinikken.
- Helle og Helle har haft et ønske om at arbejde 4 dage om ugen. Det afprøver vi de næste tre måneder.
- Spl Lotte Lykke er nu tilknyttet klinikken som timelønnet vikar ligesom Vibeke Hald. Lotte har en bred erfaring fra almen praksis.
- Vi har fået Søren, en yngre dygtig læge, til at hjælpe os i Klinikken de næste måneder, han vil være i klinikken fem dage om ugen.
Hvilke oplevelser/ henvendelser har I haft siden sidste møde?
- Der er kommet to sedler i brugerrådets postkasse; ”tak for jer – alt er fint og virker, ha en dejlig dag ” og ” Jeg er meget glad for personalet og lægerne ” Det er dejlige positive beskeder , som luner hos personalet. Vi har også fået to positive anmeldelser på ”Health pilot”.
- Henvendelser vedr. elevatorerne i huset der ofte er ude af drift og usikre i brug. Lotte kontakter Vordingborg kommune og orienterer om at det er uholdbart.
- Stolene i venteværelset er hårde og mangler armlæn, de er svære at komme op af . Vi overvejer indkøb af nye stole i venteværelset med og uden armlæn.
Brugerrådets informationshjørne
Fungerer ikke helt optimalt? Hvad kan vi gøre mere af eller bedre?
- Birgitte har sat overskrift på tavlen så det er mere synligt at det er brugerrådets tavle.
- Kan vi sætte flere informative opslag op? Ulla foreslår opslag omkring flextrafik, der er usikkerhed blandt borgerne, hvad der fortsætter og hvad der ophører ift. flextrafik. God ide´, Gabriella laver et opslag.
Vi snakkede om at sætte opslag op omkring ” aktiv patientstøtte” , god ide´ se nedenfor. Alle opslag skal lamineres! så de kan sprittes af.
Tilstedeværelse i klinikken?
Hvad får I ud af det? Hvad får pt ud af det? Hvad kan i tilbyde pt?
Brugerrådet har på skift været tilstede i venteværelset en time en dag om ugen. Det har været blandet hvad man har fået ud af det, men om ikke andet så opmærksomhed på at brugerrådet findes.
Man har oplevet gode snakke om klinikken og andet der bekymrer vores patienter. Bla. snak om hvorfor der kan opstå ventetid hos nogle af lægerne, og i den forbindelse snak om at klinikken arbejder med at mindske den ventetid.
Vi aftalte at vi evt. tager dette op igen efter nytår i en periode.
Aktiv patientstøtte, et tiltag i Det Nære Sundhedsvæsen
Det er et tilbud til patienter med kroniske sygdomme, som har brug for hjælp / coaching/støtte ift. at mestre sin sygdom.
Man kan få 10 møder med en spl/coach
Klinikken skal henvise patienten.
Vi sætter flyers op på tavlen i klinikken og det sættes på infoskærmen
Valg til brugerråd, hvad tænker I?
Brugerrådet har siddet i 2 år til maj 2024. Vi skal derfor planlægge ny valgrunde.
Vi går alle i tænkeboks og laver opslag til klinikken ved næste møde 6/12.
Eventuelt.
Ingen punkter.
Næste møde
Ved næste møde 6/12 byder Nærklinikken på lidt smørrebrød.
Deltagere
Tilstede: Ulla Petersen, Karin Hald, Gabriella Okholm, Knud Erik Petersen ( sidste ½ time af mødet) Lotte Samsøe (praksismanager)
Fraværende: Birgitte Larnkjær (sundhedsfaglig leder).
Velkommen
ved Lotte Samsøe.
Referent: Lotte Samsøe
Nyt fra klinikken
- Lotte orienterer om hvad der er sket siden sidst i Nærklinikken.
- Helle Arler og Lotte Samsøe har været på 2 dages kursus Masterclass i Diabetes- de sidste nye behandling guidelines er opdateret og implementeret i klinikken. Dette betyder at arbejdsopgaverne er kompetence bestemt og ikke uddannelses bestemt
- Lotte Samsøe har været på 2 dages seminar med Praksismanagerne fra de andre Nærklinikker
- Tina Palmquist (farmaceut) , ansat i kvalitetsenheden i DNS , er tilknyttet klinikken i Stege de næste måneder. Tinas opgave er at supervisere personale og gennemgå patienternes FMK (medicinkort)-dette for at optimere og kvalitetssikre at patienterne får den korrekte medicin.
- Lotte gav en kort introduktion til 1818 og E-Hospitalet. Hovedformålet med E-Hospitalet er at undgå unødige akutte indlæggelser, Lotte informerede om hvilke type borgere der er kandidater til at blive behandlet af E-Hospitalet
- Danske Regioner ønsker at alle Plejehjem får tilknyttet en fast plejehjemslæge –dette for at skabe større tryghed for beboerne og færre indlæggelser – Nærklinikken bliver i nær fremtid en aktiv part i dette. Hvordan opgaven skal løses er stadig på idestadiet-men flere muligheder er i spil. Praksismanagerne fra Nakskov og Stege, samt Birgitte Larnkjær arbejder med forskellige forslag.
- Efter sommerferien tilbyder klinikken aftenkonsultation til kl. 18 hver onsdag – dette er et tilbud til pendlere-børnefamilier og andre, som har svært ved at ”nå lægen ” mellem 8-16.
- Lotte oplyser lægedækningen året ud er meget stabil. Kontrakter er forlænget med Jasper Hofmann og Kasper Brødbæk, der begge kommer 3 dage om ugen. Mikael Groth fortsætter mandag og tirsdag. Mia Mariegaard kommer stadig på udvalgte dage, hvilket mange af vores kvindelige patienter er glad for. Søren Malthe Rasmussen (ung læge) har lavet aftale med klinikken september og oktober måned.
- Lotte Lykke (sygeplejerske) er tilknyttet som fast vikar, hun har i mange år arbejdet som konsultationssygeplejerske.
Hvilke oplevelser/henvendelser har I haft siden sidste møde
Ulla oplyser hun har vejledt en patient i lægeskift til klinikken. En anden har haft brug for hjælp til befordringsservice til forældre, dette ikke direkte relateret til klinikken, men er vejledt i muligheden for handicapkort.
Gabriella er kontaktet af en pårørende, der ikke var tilfreds med den smertebehandling faderen havde fået efter en operation/udskrivelse - Gabriella opfordrede vedkommende til at kontakte klinikken, men der er ikke sket yderligere.
Et ægtepar har selv henvendt sig til avisen, og senere Regionen med stor ros til klinikken.
Brugerrådets informationshjørne - fungerer det?
Karin Hald undrer sig over Nærklinikken ikke er nævnt under lægepraksis i Mønbogen. Lotte følger op på dette.
Brugerrådets repræsentanter/brugere har holdt internt møde og der er besluttet følgende.
1 gang om måneden ønsker Brugerrådet at være fysisk i klinikken mellem kl.13 og 14. Følgende dage er aftalt onsdag 24/5 – onsdag 21/6 – onsdag 19/7 – onsdag 23/8. 2 repræsentanter er tilstede i klinikken af gangen. Ved næste Brugerrådsmøde evalueres dette. Opslag kommer på Brugerrådes tavle ved indgangen og Lotte sætter på infoskærmen.
Brugerrådets medlemmer ønsker undervisning i førstehjælp, da de som repræsentanter for klinikken ønsker at være ”klædt på” til at hjælpe i akutte situationer i lokalområdet. Et medlem har kontaktet Røde Kors men alle hold med førstehjælp var overbookede.
Brugerrådet spørger om accept på at kontakte besøgsven ordninger- vågetjeneste etc. Hvis et sådan behov opstår. Personerne det drejer sig om, skal dog ALTID give samtykke.
Gabriella har revideret det skriv, som blev udfærdiget ved sidste møde. Information om Brugerrådet og hvordan man kommer i kontakt med rådet bliver snarest opsat på infotavlen.
Næste møde
27. 9. 2023 kl 13.30.
Deltagere
Tilstede: Knud Erik Petersen, Ulla Petersen, Karin Hald, Lotte Samsø (praksismanager) og Birgitte Larnkjær (sundhedsfaglig leder)
Fraværende: Gabriella Okholm Andersen
Velkommen
Praksismanager Lotte Samsøe bød velkommen og Godt nyt år .
Referent vælges: Birgitte tager referat.
Nyt fra Nærklinikken
Lotte orienterer om hvad der er sket siden sidst i Nærklinikken.
Døren ind til klinikken og den lyddæmpende indretning af venteværelset er taget rigtig godt i mod af patienterne. Personalet er glade for muligheden for at lukke dørene i frokostpausen og
konference tiden, så forstyrrelser mindskes. De oplever ikke at der er mange der ringer i akut telefonen i dette tidsrum.
Ventetid er italesat overfor personalet i klinikken og alle bestræber sig på at informere, de der sidder i venteværelset ved opstået ventetid. Ulla beretter, at hun har italesat ventetid og mulige årsager til dette for andre patienter, når hun selv er i klinikken, det skaber god forståelse, hos de der undrer sig, når de forstår at akutte ting kan opstå og dermed skabe ventetid. Tak for det Karin.
Der er i øjeblikket rigtig mange infektioner hos borgene. Oftest virus infektioner og klinikken har min 10 opkald hver formiddag fra patienter der ønsker at blive set samme dag. Vi gør os umage med at visitere så de der har mest behov for at blive set akut får tid. Mandag er vores mest travle dag, her kan vi have omkring 120 telefon opkald i løbet af formiddagen. Lotte har af samme årsag oftest ikke patienter sat på fra starten om mandagen, så kan hun aflaste lægerne i løbet af dagen.
Klinikken oplever stadig stor tilgang. Ca. 10-15 nye patienter om ugen i øjeblikket. Derfor har vi øget lægebemandingen aktuelt. Speciallæge Mikael Groth kommer nogle dage om ugen en periode.
I Nærklinikkerne har vi et diabetes projekt kørende, med en diabetes sygeplejerske der er stationeret i Nakskov, men som servicerer alle fire Nærklinikker. Hun kommer til Stege om et par uger og underviser personale og læger i det nyeste viden indenfor diabetes. Vi har fået en struktur ift. kronikerbehandling af diabetes patienter, så de kommer i faste kontroller i løbet af året og får samme behandling i vores 4 Nærklinikker.
Hvilke oplevelser/ henvendelser har I haft siden sidste møde?
Knud Erik havde to pt oplevelser, Den ene handler om at det er dejligt at lægerne giver sig tid til at sende en SMS sent fredag eftermiddag, når de modtager et svar på en urinundersøgelse. Lægen havde lagt recept på apoteket og pt kunne komme i behandlingen inden weekenden i stedet for at vente til mandag service så det basker, som Knud Erik udtrykte det.
Den anden oplevelse handlede om en pt hvor klinikken, for at hjælpe patienten sendte pt ned i røntgen i sundhedshuset. Da pt kommer tilbage i klinikken har vi ikke svaret og kan ikke hjælpe pt før vi har et svar. Dette blev gjort for at undgå at pt skulle til skadestuen.
Vi aftaler at vi skal holde os til aftalen om at akutte røntgen undersøgelser foregår i skadestue regi. Lotte taler med personalet om det.
Brugerrådets infoplads – Hvor langt er vi?
Gabriella og Ulla lavede efter sidste møde et skriv omkring Brugerrådet, som var rigtig godt og skal op på den opslagstavle, vi har købt til Brugerrådets væg i klinikken. Lotte kontakter Gabriella og
beder om dette.
Der er indkøbt en postkasse, som er tiltænkt gode ideer, kommentarer spørgsmål til Brugerrådet.
Opslagstavle og postkasse bliver hængt op snarest.
Knud Erik, Karin, Ulla (og Gabriella) aftaler, at de vil mødes selv inden næste møde og få lavet sedler til postkasse, opslag på tavlen samt et lille info ark som nye pt kan få første gang de er i klinikken.
Tak for det.
Næste møde
26. april kl. 13.30.
Deltagere
Karin Hald, Ulla Petersen, Gabriella Okholm, Knud Erik Petersen, Lotte Samsø (Praksismanager) og Birgitte Larnkjær (Sundhedsfaglig leder af Nærklinikkerne).
Besøg af journalist på Ugebladet for Møn Jan Hansen
Birgitte Larnkjær og Lotte Samsøe byder velkommen til Brugerrådet, dejligt at alle er til stede.
Besøg af journalist fra Ugebladet Møn
Brugerrådet har aftalt med journalist Jan Hansen at han kommer i dag og ser hvad brugerrådet er, hvad vi beskæftiger os med for at få italesat dette og gøre opmærksom på eksistensen af brugerrådet for borgere i
Nærklinikken. Jan lytter med, tager lidt notater og spørger ind til det, vi taler om. Han vil lave en artikel, som Birgitte får til gennemsyn inden den trykkes.
Nyt fra Nærklinikken
Der er sket lidt siden sidst. Lotte fortæller at:
- Der kommer dør til indgangen til klinikken i næste uge. Vi får sat Klinikkens navn og logo samt klinikkens akutnummer på døren.
- Lydisolering i venteområdet. Her har vi fået et tilbud på 7 store lydisolerende billeder med motiver fra lokalområdet, samt to skillevægge. Vi skal have godkendt tilbuddet i ledelsen før vi bestiller.
Tilføjelse: vi har fået godkendt det og bestiller det snarest. - Ved udgangen af november stopper Speciallæge Jens Gabriel i klinikken. Han har været hos os hver fredag i ½ år og det har vi været meget glade for. Vi søger efter ny speciallæge.
- Vi har efter sommerferie haft stor tilgang i klinikken. Vi har nu over 2000 borgere tilknyttet. Derfor har vi haft ekstra læge på i efteråret Christel Jakobsen, som er her tom 31/12, hvor hun starter egen klinik i et andet område.
- Videoskærm er nu endelig etableret så vi kan tilbyde borgere, ikke kun fra vores egen klinik, at de kan bruge vores rum til videokonsultationer med speciallæger eller sygehuse.
- Lotte har talt med personalet om at være opmærksomme på at italesætte evt. ventetid, så vores patienter oplevet sig set og kommunikeret med, så man ikke er urolig for at være glemt.
- Vi har haft møde med Stege apotek. Det var rigtig positivt med en konstruktiv dialog om fælles udfordringer og forståelse for hinandens hverdag. Bla. hvordan vi bedst kontakter hinanden uden at forstyrre. Vi vil holde møder som dette ca. hvert halve år.
- Vi har haft undervisning af en speciallæge med tilknytning til styrelsen for patientsikkerhed omkring vanedannende medicin og behandlingsplaner for dette, meget givende undervisning af hele
klinikken.
Brugerrådets medlemmer giver udtryk for at det er dejligt der er sket så mange gode tiltag siden sidste møde. Lotte og Birgitte giver udtryk for at det er dejligt med et aktivt brugerråd.
Hvilke oplevelser/ henvendelser har I haft siden sidste møde?
Der kommer lidt henvendelser men mest når brugerrådets medlemmer spørger til borgernes oplevelser.
Brugerrådet vil gerne blive mere kendt. Vi drøfter hvordan dette kunne gøres. Aftalte at lave et hjørne i Klinikken der er Brugerrådets hjørne, men opslag og en postkasse til evt. forslag og undringer, vi kunne
tage op. Gabriella og Ulla laver opslag, Lotte bestiller en opslagstavle og postkasse.
Henvendelser fra borgerne:
- Oplever I at recepter forsvinder?
Lotte: Ja en gang imellem fejler computersystemet og en gang imellem sker der en menneskelig fejl, hvor lægen ikke får lavet recepten, det beklager vi. - Hvis der mangler tider i laboratoriet i sundhedscenteret og man skal have lavet prøver bestilt fra sygehuset, kan I så tage dem? Lotte: nogle gange kan vi, men ofte er det prøver der skal håndteres specielt og dem kan vi ikke tage, men spørg os gerne.
- Der er utroligt lydt i venteværelset. Lotte: Det råder vi bod på med nyt støjreducerende billeder og skillevægge.
- En pt var henvist til røntgen undersøgelse og havde fået ny tid til svar hos læge, men blev aldrig kaldt ind til røntgen så der var jo ikke svar til næste besøg.
Lotte: fremadrettet vil vi bede patienterne kontakte os hvis de ikke bliver kaldt ind til undersøgelse indenfor en vis tid, der kan ske fejl, eller henvisningen kan være afvist. - Kan vi få flere knager til overtøj nu vi går ind i den kolde tid?
Lotte: ja selvfølgelig, vi prøver at
udnytte gangen ved toilettet bedre nu vi får en dør ind til klinikken.
Datoer for møder i 2023:
Vi aftalte følgende datoer:
- 1. februar
- 26. april
- 27. september
- 6.december
Alle møder kl. 13.30-15.30 i sundhedscenteret.
Eventuelt
Punkter bliver taget i løbet af mødet.
Deltagere
Tilstede: Karin Hald, Ulla Petersen, Gabriella Okholm, Knud Erik Petersen, Lotte Samsø (Praksismanager) og Birgitte Larnkjær (Sundhedsfaglig leder af Nærklinikkerne).
Birgitte Larnkjær og Lotte Samsøe byder velkommen til Brugerrådet, dejligt at alle er til stede.
Lotte viser rundt og Brugerrådets medlemmer hilser på personalet og får en lille snak med den enkelte om deres funktion.
Birgitte vælges som referent.
Hvilke oplevelser/ henvendelser har I haft siden sidste møde?
- Det er bemærket at brugerrådet er kommet op på informationsskærmen i venteværelset og beskrevet på hjemmesiden, hvor også referater bliver lagt efter hvert møde.
- Nogle har nævnt at der ofte er lange ventetider i venteværelset, når man har en aftalt tid. Vi drøfter dette og beslutter at personalet og lægerne skal være bedre til at give besked i venteværelset, når de kan se de har ventetid. Det vil betyde at den enkelte patient bliver set og anerkendt og vil give
større forståelse for at der er ventetid. Lotte orienterer personalet.
Brugerrådet gav udtryk for forståelse for at der kan opstå akutte problemstilling der tager tid samt at der efter hver patient skal dokumenteres, sendes henvisninger, ringes til sygehus osv.
Hvordan vil I gerne modtages i Nærklinik Stege?
Kan vi gøre det bedre i venteværelset?
Lotte og Birgitte vil gerne høre om Brugerrådet har ideer til at gøre venteværelset endnu bedre ift. akustik og ikke så lydt som vi oplever det nu. Samtidig har personalet brug for at kunne passere venteværelset uden at blive afbrudt hver gang. Det foreslås at vi afprøver nogle flytbare afskærmning paneler, samt lydisolerende billeder på væggene.
Brugerrådet foreslog også at der sættes et tv op. Der var en af deltagerne der synes den radio der kører lavt i venteværelset er irriterende, men vi fornemmer majoriteten er glade for det. Den kan jo slukkes ved behov
Nogle patienter har foreslået at der kommer ugeblade og legetøj igen, men efter Corona epidemien vil vi gerne undgå dette for at mindske evt. smittespredning. Brugerrådet mener at patienterne selv må sørge for ”underholdning” i ventetiden udover tv.
Brugerrådet nævnte at de synes det var hyggeligt med bloklys ( elektriske) og blomster som hygger i
rummet.
Hvordan kan personalet få ro i frokosten?
Klinikken holder frokost pause fra 12-12.30 hver dag efterfulgt af 30 min konference hvor personalet og lægerne drøfter faglige ting der er kommet i løbet af formiddagen. Det opleves at der dagligt kommer op til flere patienter i dette tidsrum og ønsker tider / recepter/gode råd af personalet.
Der er planer om at få en dør op ude fra gangarealet ind til klinikken, og brugerrådet mente det ville være godt hvis blot der skiltes med akut telefonnummeret så man kan komme i kontakt ved akutte problemer.
Alle var enige om at personalet havde brug for ro denne time midt på dagen.
Information fra Nærklinikken
- Udfordringer over sommeren og efteråret med XMO
Vores lægejournal system XMO har virkelig budt på udfordringer i sommer, hvilket har været meget krævende for personalet. Dette er bedre nu. - Vacciner i efteråret, Influenza og Covid
Det er regionens vaccinationscentre der forestår vaccinationerne med både Influenza, Covid og pneumokok vaccinationer i år.
Nærklinikken vaccinerer kun børn fra 2-6 år der skal vaccineres for Influenza. Det vil blive skrevet på Nærklinikkernes hjemmeside. - Ny lægevagt ring 1818
Kort orientering om at Region Sjælland pr 1/10 driver den nye lægevagt, hvor det er et samlet nummer 1818 man skal ringe hvis man skal have fat i vagtlæge, Skadetelefon eller psykiatrisk akutmodtagelse. - Elektronisk tidsbestilling?
Vi er bedt om fra politisk side at lave en del tider til elektronisk tidsbestilling, det tager vi fat på snarest. Brugerrådet bifaldt dette.
Eventuelt
Brugerrådet vil gerne have omtale udover hjemmeside og klinik, da medlemmerne synes det er et rigtig godt tiltag. Vi drøfter muligheden af at få en journalist fra Ugebladet Møn med til starten af næste møde.
Birgitte undersøger i regionen om der er hindringer for det, det er der ikke. Lotte kontakter Ugebladet.
Næste møde
16/11 kl. 13.30
Deltagere:
Tilstede: Karin Hald, Ulla Petersen, Gabriella Okholm, Knud Erik Petersen, Lotte Samsø (Praksismanager) og Birgitte Larnkjær (Sundhedsfaglig leder af Nærklinikkerne)
Velkommen
v. Birgitte Larnkjær og Lotte Samsøe
Birgitte bød velkommen og takkede for at de deltagende viser interesse for at deltage i Brugerråddet i Nærklinik Stege.
Birgitte fortalte kort omkring hvad Nærklinikker er, og hvad konceptet går ud på. Nærklinikker oprettes i områder hvor regionen har svært ved at få Almen praktiserende speciallæger til at nedsætte sig.
Regionen er forpligtet til at sørge for at alle borgere er tilknyttet en læge, hvorfor der så oprettes en Nærklinik, som Regionen ejer og driver.
I Nærklinkkerne er det en Praksismanager der er daglig leder og sygeplejerske, og der er udover denne, ansat fast personale i alle klinikker. Læger ansættes til at varetage den lægefaglige patientbehandling.
I Stege er det Praksismanger Lotte Samsøe, SSA Helle Arler og sekretær Helle Bonnet der udgør den faste personale gruppe, som Borgerne møde i telefonen eller ved fremmøde i klinikken. Lægerne er i øjeblikket Kasper Brødbæk og Jasper Salomon og Jens Gabriel Petersen
Referent vælges
Birgitte meldte sig som referent
Præsentationsrunde
Alle præsenterede sig og fortalte kort hvorfor de synes det kunne være spændende at være med i brugerrådet.
Hvorfor et Brugerråd og hvad er tanken med det?
Politikerne i Region Sjælland, ønsker vi arbejder med øget inddragelse af borgere og patienter i alle Regionens sundhedstilbud.
Derfor vil vi gerne oprette et brugerråd i Nærklinikken. Det vil sige et råd bestående af et antal patienter og pårørende i Nærklinikken som, sammen med personalet, kan hjælpe os med at udvikle klinikken. Vi gerne vil lære af jer, som vores arbejde handler om. Nemlig patienterne og deres nærmeste pårørende. Brugerrådet vil blive taget
med på råd i udvikling af forløb, aktiviteter og fysiske omgivelser. Det er tanken at, brugerrådet skal inddrages og være med til at styrke kommunikationen mellem patienter og medarbejdere. Vi er nysgerrige på:
- Hvad er vigtigt, når man er patient med en kronisk sygdom?
- Hvad er vigtigt, når man kommer som patient i Nærklinikken? Både som barn og voksen.
- Hvad har man brug for som pårørende til patient?
- Hvilken type information har man brug for, når Man er patient i Nærklinikken.
- Hvad er vigtigt for jer? I ved, hvor Nærklinikken gør det godt, og hvor der er plads til forbedringer.
Kommissorium
Kommissorium for Brugerrådet præsenteres og udfyldes sammen.
Lotte og Birgitte har skrevet starten til et kommissorium for Brugerrådet og i fællesskab udfyldte vi resten.
Se Kommissorium lagt som bilag til dette referat (nu link)
Vi aftalte:
- Bruger rådet fungerer i 2 år ad gangen, så vælges der igen.
- Bruger rådet mødes fast 4 gange om året, 2 gange forår og 2 gange efterår.
- Det er muligt at mødes ind imellem ved behov.
- Møderne ligger onsdage klokken 13.30-15.30 i Sundhedscenteret.
- Der skal foreligge dagsorden og referat fra hvert møde. Rådets deltagere har mulighed for at sætte punkter på dagsorden 14 dage før mødet.
- Dagsorden laves af Lotte eller Birgitte og udsendes senest en uge før mødet.
- Referaterne lægges på klinikkens hjemmeside, på infoskærm og kan printes ud i klinikken.
- Der kan ikke drøftes personsager i Bruger rådet.
- Øvrige patienter tilknyttet klinikken kan kontakte brugerrådet via klinikkens e-mail med spørgsmål, ideer, problemstillinger, dog ikke personsager.
Hvordan oplever brugerne Nærklinik Stege?
Der var en del spørgsmål ift. Hvordan klinikken fungerer.
- Hvorfor kan man ikke få fat direkte i lægen når man ringer?
Hos den tidligere læge kunne man lave aftaler direkte med lægen.
Det er Lotte og Helle (sygeplejerske og SSA) der tager telefonen om morgenen kl 8-9.
Efter 9 er det Helle (sekretær) der svarer. Lægerne i Nærklinikken kender ikke alle patienter og kan ofte ikke svare
direkte. Man kan aftale med personalet at lægen evt. kan ringe tilbage senere, når han har tid og har sat sig ind i en evt. problemstilling. - Kan man aftale at aflevere en urinprøve, uden at have en tid?
Ja det kan man sagtens - Kan man forny recepter på nettet?
Ja, det kan man via hjemmesiden, bortset fra fornyelse af Afhængighedsskabende medicin (Stærkt vanedannende smertestillende, beroligende og sovemedicin). Her er det et krav fra sundhedsstyrelsen at man møder op i klinikken og at der laves en behandlingsplan ift. nedtrapning af forbruget.
Der kom også gode ideer/synspunkter frem under denne snak:
- Klinikkens hjemme side er god nok, men kendskabet til den skal udbredes mere.
- Ved ventetid, ville det være dejligt hvis personalet kom og sagde det, så man bedre forstår hvorfor man sidder og venter. Det blev også sagt at ventetid ikke var så udbredt
- Kunne man få en bus plan på info skærmen i venteværelset?
- Det er en rar klinik at komme i, søde personaler
- Det kan være godt at komme til en ny læge, så oplever man at blive set og gennemgået, det er rart
Birgitte forklarede at der er ved at blive etableret et Video rum i klinikken, som alle også pt der ikke er tilknyttet Nærklinikken, kan anvende, hvis de har brug for video konsultation med et af sygehusene eller en speciallæge.
Dette vakte stor interesse i bruger rådet!
Næste møde
Næste møder planlagt til:
- 21/9
- 16/11
Kontakt
Adresse
Nærklinik Stege
Peblingerende 2, indgang 1
4780 Stege
Åbningstider
Onsdag: indtil kl. 17.30 efter aftale.
Hvis du er nødt til at melde afbud!
Ring til os med det samme. Så kan vi indkalde en anden patient og undgå lange ventetider.
Ring til os
Akut syg eller hjælp samme dag:
Alle hverdage kl. 8.00-9.00
Tidbestilling og receptfornyelse:
Alle hverdage kl. 9.00-12.00 og onsdage også kl. 14.00-17.00.
Akut opstået sygdom:
Hverdage 8.00-16.00 på tlf. 22 34 54 47
Ring 1818 for Lægevagten ved akut sygdom udenfor almindelig åbningstid.
Opdateret tirsdag den 2. apr. 2024