Klage og erstatning
Som patient eller pårørende har du tre muligheder, hvis du oplever, at der er sket noget ved dit møde med sundhedsvæsenet, som ikke skulle være sket:
- Du kan klage
- Du kan søge erstatning
- Du kan rapportere en utilsigtet hændelse
Dine muligheder bliver beskrevet nærmere i det følgende.
Klage over sundhedsfaglig behandling
Sundhedsfaglig behandling omfatter:
- Undersøgelse, diagnose og sygdomsbehandling
- Fødselshjælp
- Pleje
- Genoptræning
- Forebyggelse og sundhedsfremme i forhold til den enkelte patient
- Information om og samtykke til behandling
- Journalføring
- Lægeerklæringer
Du kan overveje at tale med personalet, før du sender en klage. Det er dog ikke en forudsætning for at klage.
Du kan klage over sundhedsfaglig behandling til Styrelsen for Patientklager.
Læs mere om at klage over en behandling hos Styrelsen for Patientklager
Send en klage til Styrelsen for Patientklager via Borger.dk
Klage over brud på patientrettigheder
Hvis du mener, at dine patientrettigheder er blevet brudt, kan du klage til Styrelsen for Patientklager.
Læs mere om at klage over brud på patientrettigheder hos Styrelsen for Patientklager
Send en klage over brud på patientrettigheder via Borger.dk
Klage over tvang
Hvis du er blevet udsat for tvang i forbindelse med sundhedsfaglig behandling kan du klage. Der skelnes mellem klager over tvang i psykiatrien og uden for psykiatrien.
Det Psykiatriske Patientklagenævn behandler klager om tvangsindgreb, der er sket under indlæggelse på en psykiatrisk afdeling. Tvangsindgreb er indgreb, du ikke har givet samtykke til.
Du kan selv klage, eller du kan få hjælp af din patientrådgiver/bistandsværge. Du sender din klage via Nævnenes Hus hjemmeside.
Læs mere om klage over tvang hos Det Psykiatriske Patientklagenævn
Send klage til Det Psykiatriske Patientklagenævn via Virk.dk
Du kan klage til Tvangsbehandlingsnævnet, hvis dine pårørende har været udsat for tvang i forbindelse med sundhedsfaglig behandling uden for psykiatrien.
Læs mere om klage over tvangsbehandling på Borger.dk
Send klage til Tvangsbehandlingsnævnet via Borger.dk
Serviceklage
En serviceklage kan for eksempel være en klage over personalets adfærd, kommunikation, information, forplejning og parkeringsforhold.
Du kan overveje at tale med personalet, før du sender en klage. Det er dog ikke en forudsætning for at klage.
Der skelnes mellem klager der omhandler sygehusene og klager uden for sygehusene.
Hvis du vil klage over din oplevelse på sygehuset skal klagen sendes direkte til det sygehus, hvor oplevelsen har fundet sted.
Kontakt Næstved, Slagelse og Ringsted Sygehus
Kontakt Sjællands Universitetshospital, Køge og Roskilde
Det kan for eksempel være praktiserende læge, speciallæge, fysioterapeut, fodterapeut, kiropraktor, psykolog, lægevagten eller 1818.
Det Nære Sundhedsvæsen i Region Sjælland behandler klager uden for sygehuset.
Du kan benytte nedenstående klageskema og sende digitalt:
Vær opmærksom på at benytte sikker mail, når du sender fortrolige oplysninger digitalt. Klag med digital post (Borger.dk eller E-boks), der er sikker.
Du kan også sende din klage med brev til:
Region Sjælland
Det Nære Sundhedsvæsen
Alléen 15
4180 Sorø
Utilsigtet hændelse
Hvis du som patient eller pårørende oplever, at der er sket noget ved dit møde med sundhedsvæsenet, som ikke skulle være sket, kan du rapportere en utilsigtet hændelse.
Formålet med at rapportere en utilsigtet hændelse er at forebygge, at en lignende hændelse sker igen. Når du rapporterer en utilsigtet hændelse, er du med til at forbedre patientsikkerheden.
Du kan indberette en utilsigtet hændelse hos Styrelsen for Patientsikkerhed
Indberet en utilsigtet hændelse hos Styrelsen for Patientsikkerhed
Erstatning
Hvis du i forbindelse med en undersøgelse, behandling, manglende behandling eller for sen behandling har fået en skade, har du mulighed for at søge om erstatning.
Hvor du skal søge om erstatning afhænger af hvilken type behandling sagen drejer sig om.
Du har mulighed for at søge erstatning, hvis du i forbindelse med en undersøgelse, behandling, manglende behandling eller for sen behandling har fået en skade. I så fald kan du søge om erstatning ved Patienterstatningen.
Se videoen, som sammenfatter dine muligheder for at klage og søge erstatning
Du kan ikke se videoer hvis du ikke har accepteret statistik cookies
Kontakt
Adresse
Patientvejledningen
Alleen 15
4180 Sorø
Ring til os
Opdateret torsdag den 27. jun. 2024